reklama
Kategorie

Katowice: Rozpoczęła się przebudowa zabytkowego mostu w Podlesiu. To perła architektoniczna dzielnicy

Rozpoczęła się przebudowa zabytkowego mostu w ciągu ul. Zaopusta nad rzeką Mleczną w Podlesiu. To perła architektoniczna dzielnicy. Prace potrwają do końca bieżącego roku.

 

Detektyw wszech czasów powraca!!! COLUMBO od lipca w TVS!

– Most nad rzeką Mleczną od 1984 r. jest wpisany do rejestru zabytków i objęty opieką konserwatorską. To jedyny zabytkowy most znajdujący się pod zarządem Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów, co czyni go unikatowym dla Miasta Katowice. Obiekt nie był remontowany od lat 90. i dlatego zostanie przebudowany, z zachowaniem historycznej formy i struktury, aby jak najdłużej mógł służyć katowiczanom – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Przebudowa oznacza rozbiórkę istniejącego chodnika i drogi rowerowej na moście oraz dojściach i dojazdach do obiektu, rozbiórkę betonowych gzymsów (wraz z balustradą) oraz kamiennych ścian czołowych. Ceglane powierzchnie sklepień zostaną oczyszczone (wraz z uzupełnieniem ubytków, wypełnieniem spoin i wzmocnieniem spękanych fragmentów sklepień), podobnie jak kamienne i betonowe powierzchnie podpór (wraz z uzupełnieniem ubytków oraz wypełnieniem spoin).

Powiązane artykuły

Nastąpi odbudowa ścian czołowych obiektu z wykorzystaniem istniejących bloków kamiennych, wykonanie żelbetowej warstwy spadkowej (nad ceglanymi sklepieniami), zespolonej z odbudowywanymi gzymsami oraz słupami balustrady. Balustrada zostanie odtworzona, a konstrukcja skrzydeł obiektu przebudowana. Skarpy nasypu przy obiekcie będą umocnione, a okolice mostu uporządkowane.

Wykonawcą prac jest firma PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. z Będzina. Remont będzie kosztował ponad 992 tys. zł. Potrwa do końca roku.

Historyczny most

W średniowieczu przez Podlesie biegł trakt handlowy. Odnoga tego traktu wiodła przez bród na Mlecznej i w celu przekroczenia rzeki zbudowano drewnianą kładkę, na przełomie XIX i XX wieku (1898-1900 r.) zastąpiono ją mostem, którego pierwotną funkcją było przeprowadzanie ruchu kołowego oraz pieszego. Po remoncie który miał miejsce w latach dziewięćdziesiątych most został wyłączony z ruchu kołowego i pozostawiono na nim tylko ruch pieszo-rowerowy.

Konstrukcję nośną przęseł stanowią dwa ceglane sklepienia łukowe o promieniu wewnętrznym ok. 2,95 m. Przy zewnętrznych krawędziach sklepień wymurowano kamienne ściany czołowe, na których oparto żelbetowe gzymsy. Podpory skrajne stanowią masywne przyczółki kamienne, murowane z piaskowca łamanego na zaprawie wapiennej. Skarpy nasypu drogowego za przyczółkami przytrzymane są z zastosowaniem masywnych, kamiennych skrzydeł, stanowiących osobne elementy (niepołączone z podporami skrajnymi). Przyczółki wraz ze skrzydłami posadowiono na betonowych ławach fundamentowych, stanowiących prawdopodobny oczep drewnianych pali. Podporę pośrednią wykonano w postaci masywnego filara ścianowego, murowanego z piaskowca łamanego na zaprawie wapiennej. Filar posadowiono na betonowej ławie fundamentowej, stanowiącej prawdopodobny oczep drewnianych pali. W betonowej ławie, od strony wody górnej wykształtowano izbicę.

Zmiana organizacji ruchu związana z remontem

W związku z przebudową od 12 lipca most będzie całkowicie wyłączony z ruchu pieszego i rowerowego. Wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu w tym miejscu – będą objazdy dla rowerzystów i obejścia dla pieszych.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Udało się! Gigantyczna zbiórka dla Oliwki Hyli zakończona. Jest 9,5 miliona złotych

Profilaktyka 40 plus. Każdy Polak powyżej czterdziestki będzie mógł zrobić kompleksowe badania za darmo!

Strefa Carnall w Zabrzu już czynna. To unikat na skalę Europy! [WIDEO]

 

źr. UM Katowice

Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button