Katowice: To będzie ręczna robota – konserwator zabytków nie wpuścił maszyn na wiadukt
W Katowicach trwają intensywne prace nad przebudową linii kolejowej przebiegającej przez miasto. W ramach inwestycji modernizowane jest torowisko, a także powstają nowe wiadukty oraz przystanki kolejowe, które mają poprawić komfort i bezpieczeństwo podróży. Jednym z kluczowych elementów projektu jest przebudowa wiaduktów, między innymi tego przy ul. Kłodnickiej. Niestety, decyzja Miejskiego Konserwatora Zabytków, nakazująca ręczny demontaż konstrukcji w celu ochrony zabytkowego kamienia, spowodowała opóźnienia w harmonogramie prac.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, że przebudowa objęta jest ochroną konserwatorską i wymaga teraz szczególnego traktowania. Demontaż konstrukcji wiaduktu na ulicy Kłodnickiej odbywać będzie się ręcznie, a kamień z rozbiórki zostanie przekazany Miastu Katowice i wykorzystany ponownie.
Wiadukt nad ulicą Kłodnicką w Katowicach zabytkiem?
Historia wiaduktu przy ul. Kłodnickiej sięga początków XX wieku, kiedy to rozwijająca się infrastruktura kolejowa w Katowicach wymagała kompleksowej modernizacji. Linia kolejowa łącząca Katowice z Ligotą została oddana do użytku 12 stycznia 1852 roku, a w kolejnych dekadach systematycznie rozbudowywano stację kolejową w Ligocie. Projekt jej modernizacji obejmował nie tylko powstanie nowych torów stacyjnych, budowę parowozowni, wieży ciśnień czy magazynów, ale także konstrukcję nowego wiaduktu o rozpiętości 5 metrów. Przeznaczony dla sześciu torów, wiadukt został ulokowany nad ówczesną szosą łączącą Panewniki z Brynowem, obecnie znaną jako ulica Kłodnicka. Prace przy rozbudowie stacji i budowie wiaduktu zakończono 5 grudnia 1908 roku lub w okresie między 1909 a 1914 rokiem.
źródło: wikipedia
Wiadukt nad ulicą Kłodnicką rozbiórka trwa
Zmiana technologii prac rozbiórkowych spowodowała przesunięcie terminu otwarcia przejścia dla pieszych pod wiaduktem – zamiast 16 stycznia, dostęp zostanie przywrócony 7 lutego. Choć utrudnienia mogą być uciążliwe, inwestor zapewnia, że skala projektu i obecny etap prac uniemożliwiają wyznaczenie bezpiecznego przejścia.
Kierowcy korzystają z objazdu prowadzącego przez wiadukt na ul. Ligockiej, natomiast piesi mogą wybierać między przejściem nad torami przy ul. Ligockiej a tunelem łączącym ul. Gdańską i Zadole. Po zakończeniu prac rozbiórkowych mieszkańcy znów będą mogli korzystać z bezpiecznego przejścia pod wiaduktem na ul. Kłodnickiej.
Nowoczesny wiadukt – co zyska miasto?
W miejscu obecnej konstrukcji powstanie nowoczesny wiadukt dostosowany do potrzeb pieszych, rowerzystów i kierowców. Projekt przewiduje:
- Poszerzone chodniki po obu stronach wiaduktu,
- Ścieżkę rowerową,
- Większy prześwit między drogą a wiaduktem, eliminujący ograniczenie wysokości dla pojazdów.
Prace na ul. Kłodnickiej są częścią dużej inwestycji realizowanej na odcinku linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Projekt, współfinansowany ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, ma na celu usprawnienie komunikacji kolejowej i poprawę infrastruktury w mieście.