Katowice: W mieście powstanie pierwsza velostrada
Katowice przygotowują się do budowy pierwszej velostrady w mieście. Jeszcze w październiku uruchomione zostanie postępowanie przetargowe na wykonanie prawie 4,4 km drogi rowerowej o podwyższonym standardzie wraz z infrastrukturą dla pieszych. Nowa infrastruktura połączy Giszowiec z Brynowem. Wybrany wykonawca będzie miał rok na zrealizowanie inwestycji.
– W Katowicach, tylko od 2015 r. powstało ponad 45 km infrastruktury rowerowej za ponad 40 mln zł. Obecnie budujemy nowe trasy w rejonie os. Zgrzebnioka oraz na połączeniu Dąbrówki Małej i Szopienic-Burowca. Kolejna dobra wiadomość to ogłoszenie przetargu na budowę pierwszej velostrady w Katowicach, która połączy Brynów z Giszowcem, a docelowo będzie prowadziła do Mysłowic – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Bezkolizyjna droga o szerokości 4 m będzie pozwalała na bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z którego istniejącymi połączeniami dojedziemy do Nikiszowca oraz Szopienic – dodaje.
Od ul. Kolistej w stronę Brynowa
W ramach tej inwestycji powstanie 4,38 km nowej infrastruktury rowerowej. Odcinek ten będzie rozpoczynał się przy układzie drogowym przy ulicy Kolistej, zostanie poprowadzony pod trasą DK-86 i dalej śladem dawnej linii kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej velostradą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.
Ten odcinek velostrady, czyli drogi dla rowerów o podwyższonym standardzie – na całej długości będzie miał szerokość 4 metrów.
– Wzdłuż velostrady zostanie zamontowane oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo użytkowników, zwłaszcza podczas wieczornych i nocnych przejazdów. Ponadto drodze dla rowerów będzie towarzyszył szeroki na 2 metry chodnik, oddzielony od drogi 1,5-metrowym pasem zieleni z wyjątkiem fragmentu od ul. Francuskiej do ul. Huberta – gdzie zostaną oddzielone krawężnikiem ułożonym na płasko – zgodnie z jednym z wariantów stosowania separacji ruchu pieszego i rowerowego ujętym w standardach GZM – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A., która w imieniu miasta będzie odpowiedzialna za nadzór nad inwestycją.
Prace obejmą również budowę miejsc obsługi rowerzystów oraz licznika rowerowego, który zostanie zamontowany na wysokości ul. Francuskiej.
Ogłoszenie przetargu planowane jest na październik br. Wykonawca powinien zakończyć prace budowlane w 9 miesięcy, a cała inwestycja będzie gotowa do użytku w rok od podpisania umowy.
Źródło: UM Katowice