Katowice: Zmiany w organizacji ruchu w rejonie budowanego Centrum Przesiadkowego „Sądowa”
Przy ul. Sądowej powstaje centrum przesiadkowe, które będzie obsługiwać kursy dalekobieżne. Prace w tym rejonie rozpoczęły się w ubiegłym roku, a od poniedziałku 8 kwietnia wejdą w kolejny etap. W związku z zakresem planowanych prac nastąpi zmiana w organizacji ruchu.
Były prezydent traci mandat, bo ma pianino? I co jest w poradniku „Jak przeżyć na SOR?” Sprawdźcie w TOP 5 SILESIA FLESZ!
– Wykonawca wchodzi w etap przebudowy układu dróg, w tym ulicy Goeppert-Meyer. Przybudowa tej ulicy będzie trwała etapami od 8 kwietnia 2019 roku do końca listopada 2019 roku. W pierwszym etapie wdrożona zostanie Tymczasowa Organizacja Ruchu, polegającą na czasowym zamknięciu połowy szerokości ul. Goeppert-Mayer od skrzyżowania z ulicą Sądową do skrzyżowania z ulicą Jana Sobieskiego. Ruch będzie prowadzony na tym odcinku po jednym pasie w obie strony. Równocześnie zostaje zamknięta ulica Sądowa od Placu Wolności do skrzyżowania z Goeppert Meyer – zapowiada Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta Katowice.
Prace związane są z przebudową ul. Goeppert – Mayer oraz ul. Jana III Sobieskiego, a także wykonaniem sieci kanalizacyjnej oraz elektrycznej/teletechnicznej. Sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Sądowa i Goeppert-Mayer będzie wyłączona, natomiast odcinek ul. Sądowej od Placu Wolności będzie dwukierunkowym sięgaczem, zapewniającym dojazd do przyległych obiektów m.in. Sądu. Objazd z Placu Wolności do ul. Sądowej poprowadzony będzie jak wcześniej – ulicą Gliwicką, z jednoczesną zmianą programu sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic Gliwicka, Grundmanna i Goeppert- Mayer. Autobusy z Placu Wolności w dalszym ciągu kierowane będą na fragment ul. 3 Maja pomiędzy Placem Wolności i ul. Słowackiego. Kolejne zmiany w organizacji ruchu w tym rejonie nastąpią w drugiej połowie czerwca o czym poinformujemy z wprowadzeniem.
– Prowadzone są intensywne prace związane z montażem konstrukcji stalowej wiaty peronowej, natomiast w połowie kwietnia rozpocznie się montaż zadaszenia z paneli dachowych podświetlanych listwami LED. Budynek Obsługi Podróżnych natomiast ma już wykonane instalacje sanitarne oraz elektryczne, rozpoczęto prace posadzkarskie – podsumowuje stan robót Łukasz Majchrowski, kierownik budowy z firmy Budimex SA.
Przypomnijmy, że Centrum Przesiadkowe „Sądowa” będzie obsługiwało autobusy dalekobieżne zarówno krajowe, jak również międzynarodowe. Będzie to alternatywa dla przewoźników oraz pasażerów obecnie korzystających z prywatnego dworca przy ulicy Piotra Skargi. Projekt zakłada budowę centrum przesiadkowego, obejmującego budynek obsługi pasażerskiej, wiatę peronową, wiatę rowerową, wiatę przystankową oraz otwarty parking samochodowy dla 50 samochodów. Budynek oprócz obsługi podróżnych będzie pełnił funkcję handlowo-usługową. Funkcję handlowa będą pełnić punkt sprzedaży biletów (kiosk), bar wraz z miejscami siedzącymi oraz pomieszczenie sprzedaży biletów transportu międzynarodowego. Funkcję usługową pełnić będzie zlokalizowana na parterze przechowalnia bagażu i poczekalnia dla pasażerów transportu lokalnego oraz większa, zlokalizowana na piętrze dla pasażerów transportu międzynarodowego. Termin zakończenia prac budowlanych na tej inwestycji to koniec bieżącego roku. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex z Warszawy, a jej wartość to 57 mln zł (w tym dofinansowanie wynosi ponad 30 mln zł).
W Katowicach obecnie trwa budowa jeszcze dwóch centrów przesiadkowych – w Zawodziu i Brynowie, a z pierwszego w Ligocie mieszkańcy mogą korzystać od kilku miesięcy. – Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
źr. UM Katowice