Kolejny odcinek trasy N-S w Rudzie Śląskiej już otwarty
Kolejny fragment trasy N-S od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej W Rudzie Śląskiej został dziś uroczyście otwarty.
Trasa N-S ma utworzyć nowy kręgosłup komunikacyjny Rudy Śląskiej. W dotąd powstającym zasadniczym przebiegu jest ona w większości bezkolizyjnym, dwujezdniowym połączeniem autostrady A4 oraz przebiegającej bliżej centrów śląskich miast, również bezkolizyjnej, Drogowej Trasy Średnicowej.
Zrealizowana właśnie inwestycja to przedostatni odcinek trasy N-S, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Trasa przebiega od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja.
Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.
Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.
Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.
Trasa N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem
Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. 25 lipca br. została podpisana umowa na wykonanie pierwszego odcinka tej drogi od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej.
Oprócz budowy 600 m odcinka trasy zakres inwestycji obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku 400 m. W ramach inwestycji wybudowana ma zostać także kanalizacja, chodniki, ścieżka rowerowa oraz oświetlenie.
Docelowy projekt trasy N-S od DTS do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków:
- od węzła DTŚ do ul. Magazynowej,
- od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej,
- od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej
- i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.
Źródło: UM Ruda Śląska