Koniec korków między Bielskiem a Andrychowem? Trwa pierwszy etap BDI
Rozpoczęły się pierwsze wiercenia geologiczne na trasie planowanej drogi ekspresowej S52, znanej jako Beskidzka Droga Integracyjna (BDI). Nowa trasa połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, gdzie włączy się w zakopiankę (DK7), poprawiając komunikację w całym regionie Podbeskidzia i Małopolski.
Na początek ruszyły prace przy odcinku Bielsko-Biała – Bulowice, liczącym 16,9 km. Umowę na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego podpisano pod koniec czerwca z firmą Voessing. W sierpniu rozpoczęto pierwsze odwierty – w dzielnicy Lipnik w Bielsku-Białej.
Badania są niezbędne do prawidłowego zaprojektowania trasy. Dzięki nim możliwe będzie określenie m.in. rodzaju i nośności gruntu, głębokości paleń czy konieczności wymiany warstw podłoża. W sumie wykonanych zostanie ponad 6,6 tys. odwiertów i niemal 2,4 tys. sondowań – średnio na głębokość 11–13 m, choć w trudniejszych miejscach sięgną nawet 30 metrów.

Na tym odcinku BDI zaplanowano trzy węzły drogowe: Kozy, Kęty i Bulowice, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kobiernicach. Powstanie 21 obiektów inżynieryjnych, w tym – blisko kilometrowy – most na rzece Sole. System odwodnienia zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.
Nowa ekspresówka odciąży obecną drogę krajową nr 52, gdzie obecnie natężenie ruchu wynosi od 13 do 19 tys. pojazdów dziennie. Największe korki notowane są między Bielskiem-Białą a Andrychowem – to właśnie tam BDI ma przynieść najbardziej odczuwalną poprawę.
Na kolejne odcinki drogi – Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów – trwają przetargi. Wybór wykonawców zaplanowano do połowy sierpnia. Z kolei w przypadku odcinka Chocznia – Kalwaria procedura przetargowa trwa nadal po odwołaniach uczestników. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Krajowa Izba Odwoławcza.
Docelowo Beskidzka Droga Integracyjna będzie liczyć 61 km i poprowadzona zostanie w nowym śladzie. Na trasie zaplanowano 12 węzłów i dwie jezdnie z dwoma pasami w każdym kierunku. Droga stanie się kluczowym połączeniem dla mieszkańców Kęt, Andrychowa, Wadowic, Kalwarii Zebrzydowskiej i okolicznych miejscowości.
Beskidzka Droga Integracyjna to krok w stronę sprawniejszego i bezpieczniejszego transportu w południowej Polsce – inwestycja długo oczekiwana przez mieszkańców regionu wreszcie zaczyna nabierać realnych kształtów.




