Koniec kursów „5 dyszek za km”. W Katowicach wchodzą w życie taryfy maksymalne dla taksówek
26 lutego w Katowicach wchodzą w życie przepisy uchwały dotyczącej wprowadzenia maksymalnych cen i taryf za przewozy taksówkami. W połowie grudnia radni zdecydowali, że opłata początkowa może wynieść najwyżej 8 zł, godzina postoju – 40 zł, a stawka za 1 przejechany kilometr w I taryfie – 3 zł.
– O podjęciu takich działań zadecydowały skargi od pasażerów, którzy kwestionowali wysokość pobieranych opłat. Zdarza się, że taksówkarze niezrzeszeni pobierają np. 99 złotych za godzinę postoju oraz aż 5 złotych za przejechany kilometr w I taryfie. Tymczasem najniższe stawki taksówkarzy zrzeszonych to 30 zł za godzinę postoju i 1,6 zł za przejechany kilometr w taryfie I. Dysproporcja jest bardzo duża – mówi Maciej Stachura, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice. -Wprowadzając zmiany kierujemy się przede wszystkim interesem naszych mieszkańców, bo nie chcemy narażać ich na nieuzasadnione, z ekonomicznego punku widzenia, wydatki. Tak wysokie stawki nie wpływają także pozytywnie na wizerunek miasta wśród gości z innych części kraju i zagranicy, którzy np. za niespełna 2-kilometrowy kurs z centrum miasta do Międzynarodowego Centrum Kongresowego musieli płacić ponad 50 złotych, czy kilkaset złotych za dojazd do lotniska w Pyrzowicach – dodaje Stachura.
Władzom Katowic zależy, żeby nowe przepisy były egzekwowane przez wszystkich taksówkarzy. -Zwróciłem się do Policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego z prośbą o podjęcie działań kontrolnych w zakresie stosowania przepisów uchwały przez przedsiębiorców wykonujących transport drogowy taksówką na terenie miasta Katowice – mówi Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. -Chciałbym także zaapelować do wszystkich mieszkańców, którzy stwierdzą, że taksówkarze pobierają wyższe stawki, niż to wynika z naszych uregulowań, by niezwłocznie zgłaszali takie sytuacje do Biura Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Katowice – dodaje wiceprezydent.
Wprowadzenie taryf maksymalnych jest kolejnym krokiem mającym na celu uporządkowanie rynku usług taksówkarskich w Katowicach. W 2015 roku wprowadzono przepisy dotyczące konieczności zdania egzaminu ze znajomości topografii Katowic, a w 2016 roku radni uchwalili nowe regulacje dotyczące oznaczania taksówek. Dotyczyły one m.in. konieczności przedstawiania cennika na wyraźnych, dużych drukach. Przed zmianami cenniki często miały wielkość małej wizytówki ukrytej na bocznej szybie.
Wprowadzenie taryf maksymalnych jest rozwiązaniem chroniącym konsumentów, które z powodzeniem wdrożono w niektórych polskich gminach. -Zbadaliśmy szczegółowo, jak inne miasta poradziły sobie z problemem zawyżanych opłat w taksówkach – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. -Nasza analiza pokazała, że najlepszą bronią w takiej sytuacji jest wprowadzenie maksymalnych cen i stawek taryfowych przez miasto. Takie rozwiązania skutecznie wprowadzono w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu – dodaje naczelnik Lowak.(źr: UM Katowice)