```html
BiznesSilesia Flesz najnowsze informacjeTechnologieTygodnik TVS

Koniec starych tramwajów? Nadjeżdżają nowoczesne pojazdy za 777 milionów złotych!

Śląskie „bany” wkraczają w nową erę, bo Tramwaje Śląskie idą na duże zakupy. Właśnie zamówiły 50 nowoczesnych składów, które już wkrótce pojawią się na torach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To prawdziwa rewolucja na szynach – nowe wagony zastąpią wysłużone jednostki, zapewniając pasażerom komfortową jazdę, nowoczesne wnętrza i cichszy przejazd po torowiskach. Zakup objął 40 dłuższych pojazdów od bydgoskiej Pesy oraz 10 krótszych tramwajów od Modertransu. Inwestycja pochłonie aż 777 mln zł, ale część kosztów pokryją fundusze europejskie.

 

Nowa jakość w transporcie publicznym

Nowe tramwaje mają zapewnić mieszkańcom Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii większy komfort i nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jak podkreśla Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich, inwestycja ta wpisuje się w długofalową strategię unowocześniania transportu publicznego w regionie:

  • – To dzisiejsze zamówienie w historii spółki, oczywiście jeżeli chodzi o zakupy taboru, należy do największych. przede wszystkim ze względu na wartość. Obejmuje zakup 50 wagonów tramwajowych (…) Są to wagony niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w szereg udogodnień na przykład WI-FI ogólnodostępne. Przyjazne dla środowiska, bardziej oszczędne i mniej uciążliwe dla otoczenia.” 

Wsparcie Metropolii dla tramwajów

Projekt zakupu nowego taboru wpisuje się w szeroko zakrojoną polityki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która konsekwentnie wspiera rozwój transportu publicznego. Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, zaznacza:

– Kilka lat temu kiedy powstawała metropolia, zastanawialiśmy się co zrobić z tramwajami. Mieliśmy informacje, że w przeciwieństwie do autobusów brakuje klimatyzacji, wolno jeżdżą, a stan taboru nie jest najlepszy. Często mieliśmy informacje, że pasażerowie wybierają autobusy, a nie tramwaje. Jednak uważamy, że transport tramwajowy jest dużo lepszym rozwiązaniem szczególnie w dużych miastach. I stąd między innymi ta dzisiejsza umowa i zdecydowanie się na wydanie tak dużych pieniędzy. Mam nadzieje, że to poprawi komfort naszych pasażerów. 

Nowe pojazdy i finansowanie inwestycji

Tramwaje Śląskie
Tramwaje Śląskie

Zakup tramwajów podzielono na dwa przetargi, dostosowane do możliwości finansowania z różnych źródeł. Początkowo przewidywano częściowe wsparcie ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Ostateczne udało się zwiększyć dotację z Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) z 177 mln zł do 255 mln zł

 

W ramach przetargów zdecydowano sie na dwóch dostawców:

  • Pesa Bydgoszcz dostarczy 40 tramwajów 25-metrowych (10 pojazdów jednokierunkowych w 16 miesięcy, pozostałe w ciągu 42 miesięcy).
  • Modertrans Poznań dostarczy 10 tramwajów 13-metrowych w ciągu 16 miesięcy.

Prezes bydgoskiej Pesy, Krzysztof Zdziarski, podkreśla znaczenie tej inwestycji:

– 40 tramwajów to jest znaczące zamówienie, szczególnie że jeszcze w opcji jest kolejnych 20 wagonów. Z reguły miasta dokupują po kilkanaście wagonów, ale metropolia to duży operator, wiec nic dziwnego, że uzupełnia flotę większymi krokami. Dostarczymy dwa typy wagonów, jednokierunkowe i dwu kierunkowe. Jednokierunkowe są troszeczkę większe. Zmodernizowaliśmy w nich wygłuszenie. Zarówno wewnątrz dla pasażerów, ale i na zewnątrz emisja hałasu jest niższa. Jest też kolejny krok w energooszczędności. Są odzyski energii i zarządzenie energią na wyższym poziomie.  Tramwaje powinny być wygodniejsze, wszystko jest już bardziej dopasowane, bardziej dopracowane, bo to jest druga generacja tych wozów.

Tramwaje Śląskie – kluczowy operator transportu w regionie

Obecnie Tramwaje Śląskie obsługują blisko 30 linii w 12 miastach, posiadając flotę prawie 200 pojazdów. Długość torowisk wynosi ponad 340 km, co czyni tę sieć jedną z największych w Polsce.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button