reklama
BiznesSilesia Flesz najnowsze informacje

Koniec ze sprzedażą aut z silnikami spalinowymi

Koniec ze sprzedażą aut z silnikami spalinowymi. W ostatnim czasie dużo mówiło się o zakazie sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Teraz sprawa jest już przesądzona. Zgodnie z przepisami dotyczącymi ograniczania wpływu transportu drogowego na klimat, od 2035 r. z ofert sprzedażowych w całej Unii Europejskiej znikną nowe auta z silnikami spalinowymi. 

 

reklama

 

Koniec ze sprzedażą aut z silnikami spalinowymi. Przepisy te będą miały zastosowanie zarówno do samochodów osobowych jak i dostawczych. Emisja CO2 ma zostać ograniczona do zera – w przypadku nowych samochodów. Wciąż będzie jednak możliwość zakupienia samochodów spalinowych z drugiej ręki.  

reklama

Mniej miejsc pracy 

Decyzja UE została podjęta w trosce o jakość powietrza. Jak się jednak okazuje, istnieje też druga strona medalu. Fabryki produkujące samochody spalinowe zatrudniają ogromną ilość ludzi. Nie każda fabryka będzie w stanie przebranżowić swoją działalność, potrzebna jest do tego odpowiednia wiedza, specjaliści i technologie. Będzie to duże wyzwanie dla rynku, które będzie się wiązać z dużymi nakładami finansowymi. 

Jak informuje Gazeta Prawna -„Decyzja w sprawie produkcji i sprzedaży w Europie od 2035r. wyłącznie samochodów zeroemisyjnych jest przesądzona, a nad realizacją zadania ma czuwać specjalna grupa doradców i ekspertów. Wśród nich będą też ludzie z branży motoryzacyjnej, w której zabraknie wkrótce w UE ok. 600 tys. miejsc pracy (zagrożonych jest łącznie 13 mln)”. 

Eksperci Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych szacują, że aż 170 tysięcy stanowisk będzie wymagało przeszkolenia lub przekwalifikowania. Z kolei likwidacji miejsc pracy może ulec nawet do kilkudziesięciu procent. 

Powołana grupa ekspertów będzie miała za zadnie opracować strategie dotyczące ochrony jak największej ilości miejsc pracy, a także możliwości przebranżowienia pracownikow. 

Kolejny problem może stanowić słaba infrastruktura ładowania aut. Wyliczenia ACEA wskazują, że w Polsce na 100 km dróg przypada 0,7 ładowarki. 

Klauzula „Ferrari”

Dodatkowo w 2030r. ma zostać zrealizowany cel pośredni. Co przekłada się na redukcję emisji CO2 już o 55% w przypadku samochodów osobowych i 50% w przypadku aut dostawczych. 

Jest jeden wyjątek, tzw. klauzula Ferrari – producenci, którzy wytwarzają rocznie do 10 tys. aut osobowych lub do 22 tys. lekkich pojazdów dostawczych będą zwolnieni z realizacji celu pośredniego. Jednak nawet oni już w 2035r. będą musieli dostosować się do obowiązujących zasad. 

Koniec ze sprzedażą aut z silnikami spalinowymi

Samochody spalinowe będą zakazane w Unii Europejskiej

 

mps

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button