Koszmarne skrzyżowanie przy M1, zmora kierowców. Co z przebudową? WIDEO
Skrzyżowanie przed M1 w Będzinie to zmora kierowców. Zobaczcie na wideo z drona, jak karkołomny jest przejazd. Budowa nowego węzła? Jest koncepcja, nie ma pieniędzy.
Niemal 52 tys. pojazdów pokonuje każdej doby odcinek DK 86/94 Sosnowiec – Będzin. Po drodze stojąc w długim korku na skrzyżowaniu z ulicami Piłsudskiego w Będzinie i Wiejską w Czeladzi. Tak, to to skrzyżowanie przed M1, którego nie cierpią kierowcy. Kilka lat temu GDDKiA wydłużyła pas do skrętu w lewo z DK 86 w ulicę Wiejską. Przynajmniej z tej strony korki się zmniejszyły. Ale skrzyżowanie i tak jest niewydolne. I to od dawna. Spróbujcie skręcić w lewo z Wiejskiej albo Piłsudskiego. Na środku musicie uważać na auta, jadące prosto i w lewo, tyle że z przeciwnej strony. Bywa, że auta wciąż tkwią na skrzyżowaniu, choć światło już się zmieniło i ruszają ci z DK 86.
Rozwiązanie? Przebudowa skrzyżowania, i to totalna. GDDKiA już dawno zleciło opracowanie koncepcji. Ale na przeszkodzie stoi to, co zawsze: pieniądze.
Na razie, w maju 2022, poseł Lewicy Rafał Adamczyk zaapelował w Sejmie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wybudowanie dodatkowego pasa do prawoskrętu z DK 86 na Syberkę.
Dlaczego to skrzyżowanie jest takim utrapieniem?
-Ta sytuacja spowodowana została ekspansją infrastruktur w otoczeniu drogi. Między innymi przy ulicy Wiejskiej i Handlowej w Czeladzi oraz po stronie ulicy Czeladzkiej w Będzinie, a których obsługa z drogi krajowej nr 86 nie była uzgadniana z GDDKiA – przypomina Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Wyjaśniając – przy tych ulicach powstało sporo centrów logistycznych czy magazynów. To skutkuje większym ruchem i obciążeniem skrzyżowania. – W szczególności relacji lewoskrętnej na drodze krajowej nr 86 z kierunku Katowic – precyzuje Marek Prusak. – Z prowadzonych obserwacji i analiz przepustowości ruchu wynika, że żadna modyfikacja istniejącego skrzyżowania w zakresie geometrii czy zmiany programu sygnalizacji świetlnej nie rozwiąże problemu wyczerpanej przepustowości w godzinach szczytu. Funkcjonujący program sygnalizacji świetlnej pracuje obecnie na warunkach brzegowych.
Przedstawiciel GDDKiA przypomina też, że uzgodniona z GDDKiA obsługa Centrum Handlowego M1 i infrastruktury towarzyszącej winna odbywać się trochę dalej – przez węzeł drogowy DK86 z DK94 (Będzińska) i DW910. – Już na samym etapie uzgodnień lokalizowania Centrum Handlowego M1 i infrastruktury towarzyszącej, GDDKiA wskazywała, że docelowo zajdzie konieczność wybudowania węzła w tym miejscu – czytamy w piśmie GDDKiA.
GDDKiA zleciła opracowanie obszarowej koncepcji na bazie głównego układu drogowego DK86 i DK94. Chodziło o ustalenie optymalnych potrzeb rozbudowy tego układu. – Z koncepcji tej wynika, że tylko węzeł drogowy zapewni optymalne warunki dla obsługi tranzytu i terenu przyległego do DK86. Ten teren ciągle jest „zasilany” w kolejne nowe infrastruktury handlowo-usługowe – szacuje GDDKiA. – Niestety, rozwiązania pozwalające zwiększyć przepustowość układu drogowego stanowią zadania wysokonakładowe. Możliwość jego realizacji wymaga zakwalifikowania zadania do planów inwestycyjnych zarówno przez GDDKiA, jak i pozostałych inwestorów. Obecnie nie możemy deklarować terminu realizacji zadania – studzi nadzieję GDDKiA.