Mikołów, Orzesze: CPK odpowiada na zarzuty. Czytajcie
Kolej Dużych Prędkości. Mikołów, Palowice, Orzesze protestują. Rzecznik CPK odpowiada na zarzuty władz. Czytajcie, co ma do powiedzenia strona rządowa. Mapa linii
1 sierpnia 2023 w Czerwionce – Leszczynach burmistrzowie kilku miast wspólnie z mieszkańcami protestowali przeciw CPK, a dokładniej – przeciw słowom ministra Marcina Horały. W jednym z wywiadów minister i pełnomocnik rządu do spraw CPK komentował planowany przebieg Kolei Dużych Prędkości. Odniósł się m.in. do przebiegu trasy przez miejscowość Palowice. Stwierdził, że w dużej mierze pokrywa się on z dawnym szlakiem kolejowym. Mieszkańcy mówią, że to kłamstwo. Sprawdzili mapy. Są naprawdę rozzłoszczeni i zdeterminowani. Kolej dużych prędkości może zniszczyć piękne Pojezierze Palowickie. Ale lista zarzutów wobec CPK ze strony mieszkańców Orzesza czy Mikołowa jest długa. To „rozjeżdżanie” miast i wyburzanie budynków. I również wątpliwa ich zdaniem wycena nieruchomości, które mają zostaną przejęte pod budowę nowych torów. Teraz CPK odpowiada na zarzuty.
Na zarzuty mieszkańców odpowiada Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do naszej redakcji nadesłał obszerną odpowiedź. Dotyczy kilku miast w woj. śląskim. Czytajcie, jak budowę linii dużych prędkości widzi spółka CPK. Oto odpowiedź rzecznika w całości.
CPK w gminie Czerwionka – Leszczyny
Odp. na zarzuty z konferencji w gminie Czerwionka – Leszczyny
1) Nieprawdą jest, że „najmniej kłopotliwy przebieg kolei to wariant w ramach linii E65”, która jest
modernizowana przez PKP PLK.
Fakty: Modernizacja magistrali E65 nie jest projektem konkurencyjnym wobec budowy przez CPK linii Katowice – Ostrawa. Wymiana handlowa pomiędzy Polską a Czechami stale wzrasta i linia E65 będzie wykorzystywana m.in. na potrzeby cargo.
Czas przejazdu pomiędzy Katowicami i Ostrawą magistralą E65 jest zdecydowanie mniej atrakcyjny ze względu na przebieg tej linii (dłuższa trasa) i niższe parametry eksploatacyjne (m.in. niższa prędkość). Zarówno po polskiej, jak też czeskiej stronie planowane są linie Kolei Dużych Prędkości, a trasa Katowice – Ostrawa będzie również łącznikiem w ramach transeuropejskiej sieci TEN-T.
Ponadto celem projektu CPK Katowice – Ostrawa jest poprawa dostępu do wysokiej jakości
transportu kolejowego w takich miastach regionu jak np. Rybnik, Żory, Jastrzębie-Zdrój i Wodzisław
Śląski, czego magistrala E65 nie zapewnia.
Wskazywanie magistrali E65 jako najkorzystniejszego przebiegu dla wariantu inwestorskiego byłaby de facto rezygnacją z projektu Katowice – Ostrawa w kształcie i z korzyściami, jakie niosą Koleje Dużych Prędkości. Taka koncepcja nie była więc w ogóle rozpatrywana na etapie studium wykonalności CPK.
Ze względu na konieczność wyburzenia od 4 do 6 domów w Palowicach na terenie gminy Czerwionka-Leszczyny (ostateczną liczbę poznamy po zakończeniu procesu projektowania), wójt tej gminy sugeruje rezygnację z projektu i tym samym pozbawienie dostępu do sieci KDP około 132 tys. mieszkańców Rybnika, 62 tys. mieszkańców Żor, 83 tys. mieszkańców Jastrzębia-Zdroju i 45 tys. mieszkańców Wodzisławia Śląskiego.
W całym subregionie zachodnim województwa śląskiego mieszka prawie 650 tys. osób, które będą mogły skorzystać z nowej linii KDP.
Konsultacje dot. trasy Katowice – Ostrawa
2) Nieprawdą jest, że przedstawiciele spółki CPK realizują inwestycję Katowice – Ostrawa bez konsultacji i uzgodnień z mieszkańcami, a głosy mieszkańców i samorządu nie zostały w konsultacjach uwzględnione.
Podczas spotkań i konsultacji z samorządowcami i mieszkańcami modyfikowaliśmy 12 wariantów trasy kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Chodziło o to, żeby wypracować wspólnie jeden projekt który zakłada najmniej wyburzeń i ma najmniejszy wpływ na środowisko naturalne. Przygotowując wariant inwestorski dla odcinka Katowice-Ostrawa priorytetem było dla nas właśnie uwzględnienie uwag mieszkańców. Od lutego 2020 r. zorganizowaliśmy w regionie niemal 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami. Odbyły się one na terenie 15 gmin, przez które przebiegały warianty naszej linii kolejowej.
Były to: Katowice, Mikołów, Tychy, Łaziska Górne, Wyry, Czerwionka-Leszczyny, Rybnik, Orzesze, Żory, Świerklany, Mszana, Wodzisław Śląski, Jastrzębie Zdrój, Gorzyce i Godów.
W sumie zebraliśmy ponad 7 tys. uwag i opinii. Duża ich część, jak również liczne postulaty mieszkańców i samorządowców spływające na bieżąco do proponowanych rozwiązań przedprojektowych, zostały przez nas uwzględnione w ostatecznie wybranym wariancie W72. W toku dalszych prac projektanci będą starali się przyjmować jak najlepsze dla mieszkańców modyfikacje i rozwiązania, które zmniejszą wpływ linii kolejowej na
otoczenie.
Mieszkańcy będą mieli też okazję, żeby zgłosić swoje ewentualne kolejne uwagi do wariantu inwestorskiego linii Katowice – Ostrawa podczas ubiegania się przez spółkę CPK o wydanie decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach. W ramach przewidzianej prawem procedury RDOŚ umożliwi udział w procesie strony społecznej.
Połączenie polskiej i czeskiej kolei: Godów i Lutynia
3) Nieprawdą jest, że spółka CPK „nie dogadała się” z czeskim inwestorem Správa železnic i że
Czesi proponują zupełnie inny punkt styku torów: nie wzdłuż autostrady, tylko przez Lutynię. Wręcz przeciwnie. Jesteśmy w stałym kontakcie z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej Správa železnic, z którym na bieżąco się konsultujemy. W wyniku wielu spotkań wspólnie uznaliśmy rozważany punkt połączenia polskiej i czeskiej linii kolejowej w Gorzyczkach przy autostradzie A1 jako zdecydowanie mniej korzystny. Trasa byłaby wtedy dłuższa, bardziej kręta, stroma i wymagałaby przejęcia większej liczby nieruchomości po stronie polskiej. Dlatego właśnie wariant inwestorski W72 dla linii Katowice – Ostrawa przecina granicę państwa z pobliżu Godowa i dalej kieruje się w stronę Lutyni. Od samego początku prace przygotowawcze i projektowe są ściśle koordynowane przez CPK ze stroną czeską.
Mikołów. CPK odpowiada na zarzuty. Wariant W72
4) Nieprawdą jest, że wariant W72 jest „najgorszy dla Mikołowa”. Jest wręcz odwrotnie. Wariant W72 omijający miasto od strony północnej w rzeczywistości przechodzi wzdłuż istniejącej linii kolejowej. Oznacza to znaczne ograniczenie liczby kolizji z zabudowaniami. Oznacza też powstanie układu drogowego, który dzięki przyjętym w projektowaniu rozwiązaniom technicznym, m.in. bezkolizyjnym przejazdom, będzie najlepiej odpowiadał codziennym potrzebom mieszkańców, o czym wielokrotnie rozmawialiśmy w z władzami Mikołowa. Pojawianie się linii KDP w Mikołowie będzie oznaczać szerszą ofertę ze strony przewoźników i więcej połączeń, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój miasta. Określanie ogłoszonego wariantu 3 inwestorskiego linii Katowice – Ostrawa w publikacjach jako „najgorszego dla Mikołowa” to nadużycie.
Łaziska Górne. Co mówią przedstawiciele CPK?
5) Nieprawdą jest, że w wyniku inwestycji CPK „Łaziska stracą 5 proc. powierzchni, 53 budynki jednorodzinne, 11 działalności gospodarczych”, a jeżeli chodzi o tereny zielone, to „mówimy tu o 57 stanowiskach ptaków ściśle chronionych, 9 gatunkach ssaków i płazach”.
Zarezerwowany na inwestycję korytarz przebiegu linii w rejonie gminy Łaziska Górne jest będzie jeszcze korygowany i optymalizowany zarówno na etapie przedprojektowym (szczegółowego opracowywania koncepcji programowo-przestrzennej), jak i samego projektu budowlanego. Co ważne, będziemy starali się za wszelką zminimalizować liczbę kolizji z zabudową w rejonie Łazisk.
Co do kwestii środowiskowych, to realizowane podczas studium wykonalności (STEŚ) inwentaryzacja przyrodnicza w granicach gminy Łaziska Górne wskazała jedynie dwa stanowiska ptaków i cztery płazów. Przy czym ich populacje nie będą zagrożone. W pobliżu inwestycji znajdują się zbiorniki wodne, zapewniające dogodne warunki do ich bytowania. Wobec chronionych gatunków w granicach inwestycji zostaną podjęte odpowiednie działania ochronne minimalizujące potencjalne negatywne oddziaływanie.
Orzesze i wariant W72
6) Nieprawdą jest, że dla Orzesza inwestycja CPK „nie jest wartością dodaną”, a z 12 wersji „ktoś
wybrał jedną wcześniej ustaloną” i żadne uwagi nic nie wniosły.
W wyniku konsultacji społecznych na terenie Orzesza, spotkań z samorządowcami i przekazanych uwag od mieszkańców, odrzuciliśmy warianty o większej skali kolizji z zabudową. Między innymi wariant W71, który przechodził przez centrum miasta i zakładał znaczną rozbudowę istniejącej stacji kolejowej. Oraz wariant W74, który również przebiegał w pobliżu centrum. Wybrany przez CPK wariant inwestorski W72 na terenie Orzesza przechodzi przez jedną z peryferyjnych dzielnic – Zawiść, omijając centrum. Wybór tego wariantu był efektem spotkań, rozmów i konsultacji, a jednocześnie rozwiązaniem kompromisowym dla wielu mieszkańców miasta.
Palowice: zmniejszenie zajętości terenu dla linii kolejowej
7) Nieprawdą jest, że przechodząca linia CPK przez środek miejscowości Palowice oznacza jej „kompletną dewastację”, a korytarz KDP będzie miał 180 metrów szerokości.
W oparciu o rozwiązania przyjęte w trakcie prac nad studium wykonalności, tory (obiekty inżynieryjne) zajmą nie 180 metrów, jak wskazują niektórzy krytycy, ale od 30 m do maksymalnie 50 m szerokości. Dodatkowe miejsce jest niezbędne dla wybudowania np. dróg serwisowych i zbiorników retencyjnych. Szczegóły będą znane po zakończeniu projektowania. Na kolejnych etapach prac nad koncepcją programowo – przestrzenną i szczegółowym projektem budowlanym dla wariantu W72, zakładamy optymalizację, czyli zmniejszenie zajętości terenu dla linii planowanej przez Palowice. Ok. 1,5 km od centrum miejscowości i 800 metrów od kościoła w Palowicach powstanie przystanek kolejowy
Protest władz i mieszkańców przeciw słowom ministra Horały i CPK
Spór o CPK trwa. „To są kłamstwa i manipulacja ze strony rządowej”
Nie powielajcie kłamliwej retoryki CPK ‼️
pan Majszyk jest taki profesjonalny i taki obeznany że nawet nie wie że w Czerwionce-Leszczynach władzę samorządową sprawuje BURMISTRZ a nie wójt „rodem z Pcimia”
Pozostałe kontrargumenty są wyssane z palca prezesa…..
Jedna z „niezależnych” chyba nie dała się kupić❓️, chyba nie dołączy do trollowania na rzecz CPK ❓️
Dlaczego bezrefleksyjnie powielacie te bzdury które Majszyk wyssał z palca prezesa. Trollujecie na rzecz CPK. Ile zapłacili❓️