Monorail na Śląsku. Ludzie się śmieją, a rząd ma projekt ustawy. Będzie wiszące metro?
Monorail na Śląsku, w Katowicach i Sosnowcu? Pomysł nie jest nowy. Może już zapomnieliście o czymś takim, jak wiszące metro. Tymczasem jest projekt ustawy w tej sprawie. A w budowie i w planach jest 30 takich kolei.
Pamiętacie? Pomysł na monorail pojawił się już kilka lat temu. Wisząca kolej miała być jednym elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej i połączyć centra Katowic i Sosnowca z lotniskiem w Pyrzowicach. Uznano go za przedwyborcze fantasy. Ale w 2019 roku prezes firmy Bombardier mówił: Prawdopodobnie pierwszą aglomeracją, która będzie realizowała projekt monoraila, będzie Górny Śląsk. Rozpatrywane jest tu wariant budowy pierwszej linii monoraila – przewidywał prezes Bombardier Transportation Polska.
To Bombardier zaprezentował bowiem projekt monoraila dla Katowic i Sosnowca. Ale dalej mało kto wierzył w budowę wiszącego metra na Śląsku.
Tymczasem na początku lutego 2022 minister Michał Wójcik ogłosił na Twitterze: Kilka miesięcy temu w czasie konferencji w Katowicach ogłosiliśmy, że będziemy walczyli o budowę monoraili (metra naziemnego) w Polsce. Część dziennikarzy lokalnych mnie wyśmiała. Dziś Rada Ministrów przyjęła przepisy. Słowa dotrzymaliśmy – napisał.
Pod postem nie brakuje mniej lub bardziej elegancko wyrażonych wątpliwości co do tej obietnicy. Ale fakt jest faktem: rzeczywiście są stosowne przepisy. Wrócimy do nich w dalszej części tekstu.
Co to jest monorail?
To jednoszynowa kolej, która porusza się na szynie ułożonej na specjalnych estakadach. Estakady zgodnie z projektem, zaprezentowanym przez firmę Bombardier pojawić miałyby się m.in. na ulicach 3 Maja i Korfantego w Katowicach oraz 3 Maja i Grota-Roweckiego w Sosnowcu. Monorail jest np. w niemieckim Wuppertalu i w japońskim mieście Chiba. Obecnie na świecie eksploatowanych jest ok. 56 linii kolei jednoszynowej, z czego aż 26 w Azji. Ile kosztuje takie metro? Budowa naziemnej kolei jednoszynowej w Rzeszowie została oszacowana na pół miliarda złotych. Dla porównania koszt budowy metra w Krakowie to 25 miliardów złotych. Ile kosztować by miało na Śląsku i w Zagłębiu, nie wiadomo. Wiadomo, że budowa monorailu i kolei podwieszanej oznacza stosunkowo tanią i szybką budowę. Oczywiście w porównaniu z tradycyjnym metrem.
Monorail. Projekt ustawy z 2022 roku
Wedle informacji na stronie gov.pl, rząd chce wprowadzić przepisy dotyczące nowego rodzaju publicznego transportu zbiorowego – urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie (tzw. monorail) lub na poduszkach powietrznych czy magnetycznych. Chodzi o objęcie dozorem tego typu urządzeń przez Transportowy Dozór Techniczny. Rozwiązanie to oczywiście jest spowodowane pojawiającymi się sygnałami dotyczącymi planów budowy takich pojazdów publicznego transportu zbiorowego.
W ostatnim czasie zainteresowanie rozwiązaniami tego środka transportu znacznie wzrosło – prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę – czytamy w informacji dot. projektu ustawy.
Zainteresowanie takim środkiem transportu publicznego jest spowodowane m.in. mało rozległymi, szybkimi i stosunkowo tanimi robotami naziemnymi, w porównaniu do budowy metra. Ponadto przyjęcie takiego rodzaju transportu nie ingeruje w strukturę miejską tak mocno, jak tradycyjne, naziemne środki transportu. Dodatkową zaletą jest fakt, że nie musi się on zatrzymywać na światłach i skrzyżowaniach, co radykalnie skraca czas przejazdu tym środkiem transportu. Nie istnieje też ryzyko zderzenia z innymi pojazdami. Zbudowanie i eksploatacja sieci monorail z jednej strony obniża koszty transportu (tak dla miasta, jak i dla użytkowników tej formy transportu), a z drugiej znacząco przyspiesza ten transport, nie ingerując w dotychczasową infrastrukturę drogową – to kolejny argument w projekcie.
Pociąg do Chorwacji. Jest decyzja. Kursy z Katowic do Splitu od czerwca 3x w tygodniu
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.