Nowa obwodnica Oświęcimia: Ważny etap budowy drogi ekspresowej S1 otwarty
W poniedziałek, 2 grudnia, kierowcy po raz pierwszy skorzystają z fragmentu nowoczesnej obwodnicy Oświęcimia. To nie tylko inwestycja lokalna, ale kluczowa część drogi ekspresowej S1 łączącej Kosztowy z Bielskiem-Białą. Otwarty odcinek połączy rondo przy ul. Zatorskiej z rondem przy ul. Jagiełły, odciążając ruch w centrum miasta.
Trasa, która zmienia komunikację w regionie
Docelowa obwodnica, licząca ponad 9 km, stanie się szybkim i bezpiecznym połączeniem miasta z głównymi arteriami drogowymi, m.in. autostradą A4 i trasą S1. Dwujezdniowa droga, wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasy awaryjne, jest dostosowana do prognozowanego ruchu i potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Inwestycja w liczbach
Budowa obwodnicy Oświęcimia jest częścią większego projektu rozbudowy drogi S1 na odcinku węzeł Oświęcim – węzeł Suchy Potok. Całość inwestycji, o długości 26,74 km, przewidziano w ramach perspektywy finansowej UE 2014–2020 oraz programu PBDK 2014–2023 (z perspektywą do 2025 roku).
Wartości poszczególnych umów i przewidywane terminy zakończenia:
Odcinek I
-
Kosztowy II – Bieruń (umowa z firmą Budimex): 489 mln zł brutto
- Termin realizacji: październik 2025
-
Bieruń – Oświęcim (z obwodnicą Bierunia) (umowa z firmą STRABAG): 213 mln zł brutto
- Termin realizacji: czerwiec 2025
Odcinek II
- Oświęcim – Dankowice (konsorcjum PORR S.A. i Duna Polska S.A.): 990 mln zł brutto
- Termin realizacji: czerwiec 2025
Odcinek III
- Dankowice – Suchy Potok (konsorcjum MIRBUD S.A. i KOBYLARNIA S.A.): 587 mln zł brutto
- Termin realizacji: wrzesień 2024
Korzyści dla mieszkańców i kierowców
Otwarcie odcinka obwodnicy to symboliczny początek większej zmiany w infrastrukturze regionu. Dzięki współfinansowaniu z funduszy unijnych i zaangażowaniu wykonawców, S1 stanie się jednym z najważniejszych połączeń w południowej Polsce.