Nowe Centrum Gliwic otwarte. Co tu jest?
O wiele więcej zieleni, szersze ulice, nowe ścieżki rowerowe i chodniki – to efekt wieloletnich prac związanych z kompleksową przebudową układu drogowego po południowej stronie gliwickiego dworca.
Nowe Centrum Gliwic, połączone z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego przy ul. Składowej, choć dopiero pojawiło się na mapie miasta, już wywołało skrajne opinie wśród mieszkańców. Urzędnicy przekonują, że efekty będą widoczne dopiero za jakiś czas.
Przypomnijmy.
Po południowej stronie dworca PKP przebudowano ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, fragment Zwycięstwa, plac przed dworcem, ulice Okopową i Na Piasku, plac Piastów, odcinki ul. Jagiellońskiej i Piwnej oraz ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Gen. Leona Berbeckiego (od alei Przyjaźni do ul. Fredry). Jest nowa infrastruktura podziemna. Po remoncie lub przebudowie jest ok. 1,3 km jezdni i chodników,
Przed dworcem są akcenty zieleni – nowe rabaty z kwitnącymi bylinami, ozdobnymi trawami i krzewami oraz młode drzewa w gruncie, w modułach antykompresyjnych i w donicach, uatrakcyjniając przebudowywany obszar. Dzięki temu rośnie tu obecnie 158 drzew – półtora raza więcej niż przed rozbudową.
Na placu dworcowym, gdzie toczą się we wrześniu 2023 ostatnie prace związane z budową fontanny z 20 wodotryskami, posadzono już 20 platanów klonolistnych (docelowo będzie ich 30) oraz 16 głogów i 7 tulipanowców. Biorąc pod uwagę, jak szybko i dobrze rozwijają się w przestrzeni Rynku posadzone tam w modułach antykompresyjnych okazy platanów, w perspektywie kilku lat w Nowym Centrum Gliwic można się spodziewać naprawdę zachwycających efektów oraz porządnej porcji tak pożądanego latem cienia – czytamy na stronie urzędu.
Koszt rozbudowy układu drogowego po południowej stronie dworca PKP, finansowanej z budżetu Miasta Gliwice przy wsparciu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach Funduszu Odporności (blisko 5,4 mln zł) i realizowanej od 2021 roku przez Eurovię Polska SA sięgnął – według obecnych wyliczeń – ok. 49,6 mln zł brutto.
Magda Sincewicz