REKLAMA
Silesia Flesz najnowsze informacje

Nowe hangary Politechniki Śląskiej na lotnisku w Gliwicach

Politechnika Śląska ma dwa nowoczesne, całoroczne hangary lotnicze. W jednym przechowywane będą samoloty, w drugim będzie warsztat dla mechaników. W ramach inwestycji powstał także budynek administracyjno- szkoleniowy. 

 

Hangary mają ponad 1000 metrów kwadratowych powierzchni. Razem z budynkiem administracyjno- szkoleniowym wykorzystywane będą do realizacji zadań statutowych przez ośrodki lotnicze funkcjonujące w ramach Centrum Kształcenia Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej. Z obiektów tych korzystać będą pracownicy i studenci Politechniki Śląskiej, kształcący się na kierunkach Transport oraz Inżynieria Lotnicza i Kosmiczna.

W nowych budynkach realizowane będą zajęcia teoretyczne, warsztaty oraz przedsięwzięcia związane z przygotowaniem do praktycznego szkolenia pilotów i mechaników lotniczych.

Kiedy w 2019 roku na tym samym lotnisku, przed główną halą Aeroklubu Gliwickiego otwieraliśmy Akademicki Ośrodek Kształcenia Lotniczego, mieliśmy dwa hangary w warunkach polowych, z trawiastym pasem startowym i zapleczem. Dzisiaj mamy betonowy pas startowy i dwa nowoczesne obiekty. Od 2019 roku minęło niewiele czasu, ale pod względem warunków kształcenia pilotów i mechaników lotniczych, wykonaliśmy ogromny postęp – powiedział rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk.

Powiązane artykuły

Oddanie nowoczesnych hangarów do użytkowania stawia Politechnikę Śląską w czołówce uczelni kształcących w specjalnościach lotniczych. 

To jest nasza misja, musimy być nowocześni i innowacyjni. Jesteśmy laureatem konkursu Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza, więc to zobowiązuje – dodał rektor.

Uroczystość otwarcia nowoczesnych hangarów jest zwieńczeniem wszystkich działań Politechniki Śląskiej, których celem było utworzenie kierunków lotniczych na uczelni. Zaczęło się od powołania w 2008 roku Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej (CKKLC), które jest jednostką pozawydziałową Politechniki Śląskiej. Jednym z inicjatorów jego powołania był Artur Tomasik przewodniczący Rady Uczelni PŚ oraz prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego zarządzającego lotniskiem Katowice Airport w Pyrzowicach.  

– Ten dzień był naszym marzeniem a marzyliśmy, aby otworzyć nowoczesne centrum kształcenia przy Politechnice Śląskiej, nadążając za potrzebami świata. Dzisiaj kształcimy mechaników, nawigatorów, projektantów samolotów i części lotniczych. Branża lotnicza to branża nowych technologii, stoimy przed dużymi wyzwaniami i myślę, że jesteśmy uczelnią, która otwiera się na potrzeby współczesnego świata – podkreślił prezes Tomasik.

Nowe budynki na gliwickim lotnisku są obiektami przystosowanymi do realizacji zadań szkoleniowych niezależnie od pory roku i doby. Dotychczas, z uwagi na niskie temperatury, od później jesieni do wczesnej wiosny, działalność ta była znacznie ograniczona.

Oddanie nowych hangarów do użytku pozwoli też na pełną centralizację działalności szkoleniowej i administracyjnej ośrodków lotniczych. Do tej pory korzystaliśmy m.in. z obiektów będących własnością Aeroklubu Gliwickiego i innych jednostek organizacyjnych Politechniki Śląskiej na terenie Gliwic – powiedział dr hab. inż. pil. Jarosław Kozuba, prof. PŚ. – dyrektor Centrum Kształcenia Kadr Lotniczych Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej.

Politechnika Śląska jest jedną z pięciu krajowych uczelni kształcących studentów specjalności lotniczych w oparciu o najwyższe standardy określone w stosownych aktach międzynarodowego i krajowego prawa lotniczego.

– Obecnie dysponujemy statkami powietrznymi i sprzętem obsługowym statków powietrznych opartym na najnowszych standardach technologicznych. Wyposażenie to pozwala na przygotowywanie naszych studentów do realizacji zadań na statkach powietrznych, których budowa została oparta na najnowszych osiągnieciach technologicznych i materiałowych stosowanych w technice lotniczej i kosmicznej. Nowe obiekty w pełni zabezpieczają potrzeby Politechniki Śląskiej, pod względem kształcenia w specjalnościach lotniczych – podkreślił dr hab. inż. pil. Jarosław Kozuba, prof. PŚ.

Budowa nowych hangarów trwała ponad dwa lata. Koszt tej inwestycji to 13,5 mln złotych. Do tej pory w rozwój kształcenia lotniczego Politechnika Śląska zainwestowała 40 mln zł.

Źródło: Politechnika Śląska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button