BiznesSilesia Flesz najnowsze informacjeTechnologieTygodnik TVS

Nowe odcinkowe pomiary prędkości – 43 lokalizacje jeszcze w 2025 roku

Wkrótce polskie drogi staną się jeszcze bardziej bezpieczne dzięki rozbudowie systemu odcinkowego pomiaru prędkości. CANARD, odpowiedzialny za automatyczny nadzór nad ruchem drogowym, zwiększy się o 43 nowe odcinkowe pomiary prędkości, gdzie mierzona będzie prędkość poruszających się tam samochodów. Nowe urządzenia zasięgiem obejmą blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Sprawdź, gdzie zostaną zainstalowane nowe kamery.


Spis treści

  1. Czym jest odcinkowy pomiar prędkości?
  2. Szczegóły rozbudowy systemu
  3. Lista lokalizacji nowych urządzeń
  4. Lista rezerwacji rezerwowych 
  5. Wpływ OPP na bezpieczeństwo
  6. Informacje o CANARD i kosztach projektu
  7. Co zrobić, gdy otrzymasz wezwanie do wskazania kierującego?


Czym jest odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości to nowoczesne rozwiązanie technologiczne, które kontroluje średnią prędkość pojazdów na wyznaczonym odcinku drogi. Żółte kamery zainstalowane na początku i końcu trasy automatycznie rejestrują czas wjazdu i wyjazdu pojazdu, co pozwala określić, czy kierowca przekroczył dozwoloną prędkość.

Ponadto system zbiera również inne dane, takie jak:

  • Miejsce, data i czas pomiaru.
  • Długość kontrolowanego odcinka.
  • Maksymalna dopuszczalna prędkość.
  • Pas ruchu, którym poruszał się pojazd.

Zdjęcia wysokiej jakości, wykonane również w nocy, są przesyłane do centralnego systemu CANARD jednostki działającej w ramach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Utworzono ją w celu centralizacji i automatyzacji nadzoru nad ruchem drogowym. Dlatego system opiera się na sieci fotoradarów – zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych – urządzeniach do odcinkowego pomiaru prędkości oraz rejestratorach przejazdów na czerwonym świetle. Wszystkie zarejestrowane materiały są przesyłane elektronicznie do centrali, gdzie prowadzone jest postępowanie mandatowe. Powstały w 2011 roku CANARD zastąpił ręczne procesy odczytu danych z urządzeń, znacznie zwiększając efektywność działań. Aktualnie system obejmuje setki urządzeń stacjonarnych i mobilnych, wspierając bezpieczeństwo na polskich drogach dzięki zaawansowanej technologii i centralnemu zarządzaniu.

Powiązane artykuły

Szczegóły rozbudowy systemu

CANARD podpisał umowę z firmą Sprint S.A. na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń. Systemy UnicamVELOCITY 4 zostaną zamontowane na drogach ekspresowych i autostradach.

Dlatego w ramach projektu:

  • Odcinkowy Pomiar Prędkości obejmie dodatkowo blisko 400 km dróg.
  • Pierwsze urządzenia zostaną zamontowane w połowie 2025 roku.
  • Koszt instalacji wyniesie około 85 mln zł.

Ponadto wykonawca będzie miał 76 tygodni na realizację projektu, w tym dostarczenie przyłączy energetycznych, montaż nowych bramownic oraz legalizację odcinków. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD będzie prowadził pomiary prędkości przy pomocy 114 takich urządzeń na 670 kilometrach dróg w całym kraju. O każdej nowej lokalizacji systemu informować będą odpowiednie znaki drogowe. 


Lista lokalizacji nowych odcinkowych pomiarów prędkości

Nowe systemy pojawią się w 43 lokalizacjach w całej Polsce. Warto śledzić profil Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym na portalu Facebook. Tam na bieżąco publikowane są informacje o uruchamianych nowych odcinkowych pomiarach prędkości.  Oto lista nowych odcinków, które uruchomione zostaną w 2025 roku: 

Dolnośląskie

  • A4: węzeł Kąty Wrocławskie – węzeł Wrocław Południe.
  • A8e: węzeł Wrocław Północ – węzeł Wrocław Stadion.
  • A4: węzeł Krzyżowa – węzeł Krzywa.

Kujawsko-Pomorskie

  • S5 węzeł Pruszcz – węzeł Trzeciewiec. 

Lubelskie

  • S17  węzeł Kurów Zachód – węzeł Nałęczów. 
  • S19 Lokalizacja nr 29: Lublin Węglin – Lublin Sławinek. 

Lubuskie

  • S3 węzeł Zielona Góra Północ – węzeł Zielona Góra Południe.
  • S3 Gorzów Zachód – Gorzów Południe. 

Łódzkie

  • A1 węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk. 
  • A1 węzeł Kutno – węzeł Piątek 

Małopolskie

  • A4: węzeł Tarnów Centrum – MOP Jawornik.
  • A4 węzeł Brzesko – węzeł Tarnów Mościce.
  • A4 węzeł Kurdwanów – węzeł Wielicka

Mazowieckie

  • A2 węzeł Mińsk Mazowiecki – węzeł Janów. 
  • S2 węzeł Konotopa – węzeł Opacz. 
  • S7 węzeł Tarczyn Południe – węzeł Mszczonowska. 
  • S17 Garwolin Zachód – Garwolin Południe. 
  • S7 węzeł Radom Północ – węzeł Wolanów. 
  • S8 węzeł Zielonka – węzeł Wołomin (Nowy Janków). 
  • S8 Nadarzyn – Nadarzyn
  • S8 węzeł Opacz – węzeł Puchały.

Opolskie

  • A4 Lokalizacja nr 14: węzeł Opole Zachód – MOP Prószków 

Podkarpackie

  • A4 węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Rzeszów Zachód. 

Podlaskie

  • S8  Kołaki – węzeł Mężenin. 

Pomorskie

  • S6  w. Karczemki – Gdańsk ul. Jabłoniowa. 
  • S7 Węzeł Dworek – węzeł Nowy Dwór Gdański. 
  • S7 Węzeł Gdynia Chwarzno – w. Gdynia Wielki Kack 
  • S6 Węzeł Gdańsk Owczarnia – węzeł Gdańsk Lotnisko 

Śląskie

  • A4 węzeł Mikołowska – węzeł Murckowska.
  • A1 węzeł Częstochowa Południe – węzeł Woźniki. 
  • A1 wysokość m. Brodowe – węzeł Mykanów. 
  • A1 węzeł Zabrze Północ – węzeł Zabrze Zachód. 

Świętokrzyskie

S7 Kajetanów – węzeł Kielce Północ 

Warmińsko-Mazurskie

  • S7 Rychnowo – Olsztynek 
  • S7 Lokalizacja nr 24: węzeł Pasłęk Północ – węzeł Marzewo 
  • S7 Lokalizacja nr 25: węzeł Rączki – węzeł Nidzica Południe 
  • S51 Lokalizacja nr 26: węzeł Olsztyn Południe – Stawiguda 

Wielkopolskie

  • A2 węzeł Koło – węzeł Dąbie
  • S5 węzeł Poznań Zachód – węzeł Stęszew 

 Zachodniopomorskie

  • S3 Goleniów Północ – Pucie 
  • S3 Parłówko – Brzozowo 
  • S6 Kołobrzeg – Kołobrzeg 
  • A6 węzeł Dąbie – węzeł Rzęśnica 


Informacje o CANARD i kosztach projektu

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) to jednostka Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego, odpowiedzialna za systemy nadzoru drogowego w Polsce. 

Koszt inwestycji wynoszący 85 mln zł obejmuje m.in.:

  • Oględziny techniczne lokalizacji.
  • Montaż bramownic i kamer.
  • Przyłącza energetyczne.

Zgodnie z tą specyfikacją firma Sprint S.A. najpierw przeprowadzi oględziny lokalizacji pod kątem możliwości technicznych zainstalowania urządzeń. Jeśli montaż urządzeń w którejś z wybranych lokalizacji z listy podstawowej nie będzie możliwy, to wtedy wykorzystana zostanie lokalizacja z listy rezerwowej.

Lista lokalizacji rezerwowych nowych urządzeń

Dolnośląskie

  • A4 węzeł Budziszów – Pichorowice.

Kujawsko-Pomorskie

  • S10  węzeł Bydgoszcz Błonie – węzeł Bydgoszcz Miedzyń. 

Lubelskie

  • S17 węzeł Jastków – węzeł Sławinek. 

 Lubuskie

  • Droga: 32 Leśniów Wielki – Radomia. 
  • Droga 22:  Słońsk – Kostrzyn nad Odrą. 
  • S3 Sulechów – węzeł Zielona Góra Północ 

Łódzkie:

  • A1 węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko 
  • A1 węzeł Łódź-Wschód – węzeł Łódź-Górna 

Małopolskie

  • A4 węzeł Tarnów Mościce – węzeł Tarnów Centrum 
  • Droga: 28 Rabka – Rabka 

 Mazowieckie

  • S8 Ostrów Mazowiecka – Ostrów Mazowiecka 
  • S7 węzeł Grójec – węzeł Skurów 
  • S7j węzeł Mława Południe – węzeł Strzegowo Północ 
  • S2 węzeł Warszawa Wilanów – węzeł Lubelska 

 Opolskie

  • A4 węzeł Strzelce Opolskie – węzeł Łany.
  • A4 wezęł Krapkowice  – MOP Góra św. Anny 
  • A4 węzeł Brzeg – węzeł Opole Zachód 
  • Droga: 46 Dąbrowa – Dąbrowa 

 Podkarpackie

  • A4 węzeł Dębica Wschód – węzeł Dębica Zachód. 
  • A4 wys. m. Ostrów (brak węzła – jest w fazie projektowania i budowy) – węzeł Sędziszów.  
  • Droga: 28: Iwonicz – Iwonicz

Śląskie

  • A1 w. Jasna Góra – w. Blachownia 
  • S1f Radziechowy-Wieprz – Radziechowy-Wieprz 
  • Droga: 81 Ochaby – Skoczów 
  • A1 węzeł Gliwice Wschód – węzeł Zabrze Zachód 
  • S1 węzeł Bielsko Biała Lipnik – węzeł Mikuszowice 

Świętokrzyskie

  • S7 węzeł Jędrzejów Północ – węzeł Jędrzejów Południe 
  • S7p węzeł Jędrzejów Południe – Mierzawa
  • S7k węzeł Kielce Zachód – węzeł Kielce Jaworznia 

Warmińsko-Mazurskie

  • Droga: 58 Ruciane Nida – Szeroki Bór 

Wielkopolskie

  • Droga: S5k węzeł Śmigiel Północ – węzeł Lipno
  • Droga: 15 Miąskowo – Białe Piątkowo

 Zachodniopomorskie

  • A6 węzeł Szczecin Podjuchy – węzeł Klucz. 
  • A6 węzeł Szczecin Podjuchy – węzeł Szczecin Kijewo. 
  • Droga: 20 Marcelin – Gwda Wielka.
  • S6 węzeł Borkowice – Stare Bielice 
  • S3a MOP Wysoka Zachód – węzeł Klucz  

Kolejny odcinkowy pomiar prędkości na Śląsku

Wpływ OPP na bezpieczeństwo

Odcinkowy pomiar prędkości to nie tylko technologia ale przede wszystkim skuteczny sposób na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Jak wynika z doświadczeń CANARD ponadto:

  • W miejscach objętych nadzorem liczba wypadków drogowych spada o kilkadziesiąt procent.
  • Kierowcy zmieniają swoje nawyki i częściej dostosowują prędkość do obowiązujących przepisów.

Co zrobić, gdy otrzymasz wezwanie do wskazania kierującego?

CANARD, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, wykorzystując zaawansowane systemy rejestrujące przekroczenia przepisów. Zgromadzone materiały dowodowe – w tym zdjęcia i filmy – trafiają bezpośrednio do centralnego systemu CANARD, gdzie są analizowane i weryfikowane pod kątem dalszego procedowania.

W przypadku stwierdzenia naruszenia, właściciel pojazdu otrzymuje wezwanie do wskazania osoby kierującej pojazdem w chwili wykroczenia. Ma wtedy obowiązek wypełnienia jednego z trzech oświadczeń:

  1. Oświadczenie nr 1 – dla osoby, która kierowała pojazdem.
  2. Oświadczenie nr 2 – dla właściciela pojazdu, który wskaże, komu powierzył pojazd w oznaczonym czasie.
  3. Oświadczenie nr 3 – dla właściciela, który odmawia wskazania kierującego lub nie posiada takiej wiedzy.

Na podstawie przesłanych informacji CANARD podejmuje odpowiednie działania: wystawienie mandatu, skierowanie sprawy do sądu lub przekazanie informacji do osoby wskazanej w oświadczeniu. W pełni zautomatyzowany system teleinformatyczny znacząco usprawnia cały proces, minimalizując czas obiegu danych i pozwalając na szybkie egzekwowanie przepisów ruchu drogowego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button