#News najnowszeBiznesRemonty Dróg

Nowy Most w Głuchołazach – tak ma wyglądać przeprawa, która przetrwa powódź

Po wrześniowej powodzi, która zniszczyła zarówno stary most nad Białą Głuchołaską, przyszedł czas na odbudowę i poprawę infrastruktury. Zakończyły się przygotowania dokumentacji projektowej. Nowy most w Głuchołazach, który powstanie na miejscu zniszczonego obiektu, będzie bardziej odporny na ekstremalne zjawiska pogodowe, które mogą wystąpić w przyszłości.

 

Wizualizacja nowego mostu w Głuchołazach i szczegóły dokumentacji projektowej

Umowa na wykonanie dokumentacji projektowej została podpisana 3 lutego  z firmą odpowiedzialną za przygotowanie projektu budowy mostu, który powstanie w ciągu drogi krajowej nr 40. Projekt przewiduje budowę mostu jednoprzęsłowego, co jest zgodne z postulatami mieszkańców i samorządowców, którzy po powodzi zgłosili potrzebę uniknięcia podpór w korycie rzeki. Most będzie miał długość 52 metrów, szerokość 17 metrów, dwa pasy ruchu oraz chodniki dla pieszych.

Nowy most bardziej odporny na powodzie

Stary most, który został zniszczony przez powódź z 2024 roku, został zaprojektowany z myślą o przepływach wody związanych z powodzią z 1997 roku. Niestety, podczas wrześniowej powodzi przepływy były niemal dwukrotnie wyższe, co doprowadziło do zalania okolicznych terenów. Przepływ wody w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 roku wynosił 240 m3/s, a w 2024 roku osiągnął wartość 430 m3/s. W wyniku tego poziom rzeki w Głuchołazach wzrósł o około 1,5 metra. Nowy most będzie zaprojektowany tak, aby wytrzymał nawet takie ekstremalne warunki, zapewniając przepływ wody na poziomie z września 2024 roku.

nowy most w Głuchołazach wizualizacja
źródło: GDDKiA

Harmonogram realizacji inwestycji

W marcu 2025 roku rozpoczęło się postępowanie administracyjne, które dotyczy zmiany pozwolenia wodnoprawnego. Następnie złożono wniosek o zmianę decyzji ZRID. Realizacja robót budowlanych planowana jest na lata 2025-2026. Dzięki temu już w przyszłym roku mieszkańcy Głuchołaz i okolic będą mogli korzystać z bezpiecznej i nowoczesnej przeprawy.

Usuwanie skutków powodzi i dalsze inwestycje w regionie

W 2025 roku GDDKiA kontynuować będzie usuwanie skutków powodzi, a do końca czerwca zrealizuje blisko 70 zadań o wartości 5 milionów złotych. Działania te obejmą również naprawę mostów na drogach krajowych, takich jak DK38 w Grobnikach i DK40 w Głogówku, jak również przebudowę infrastruktury w innych miejscach w regionie.

W ramach działań naprawczych i inwestycyjnych, w województwie opolskim zaplanowano realizację ośmiu dużych projektów, o łącznej wartości około 257 milionów złotych. Działania te obejmują m.in. przebudowę mostów na DK38, DK40, DK46 oraz budowę mostu jednoprzęsłowego w Głuchołazach. W całym regionie, w tym również w województwach dolnośląskim i lubuskim, planowanych jest  16 inwestycji drogowych o łącznej wartości niemal 434 milionów złotych. Wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę bezpieczeństwa i odporności infrastruktury drogowej na kolejne powodzie i ekstremalne warunki pogodowe.

Źródło: GDDKiA w Opolu 

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button