Opolskie świetne w kolejowym rankingu. Ale są wyjątki
Ranking UTK dla woj. opolskiego. Gdzie jest najlepszy, a gdzie najgorszy dostęp do kolei? Czytajcie.
Ranking powiatów, które mają najlepszy i najgorszy dostęp do kolei, przygotował Urząd Transportu Kolejowego. Obejmuje rok 2021 i nosi tytuł Wskaźnik wymiany pasażerskiej w powiatach w Polsce 2021. Wynika z niego, że w woj. opolskim tylko mieszkańcy jednego powiatu – nie posiadają dostępu do czynnych stacji kolejowych. Dla porównania: w woj. śląskim takiego dostępu nie ma 4,7 proc. mieszkańców (to 209 tys. osób). W woj. opolskim ponad 931 tys. ludzi ma dostęp do kolei. Oto ranking UTK.
Raport UTK. Dostęp do kolei w Polsce
W Polsce jest 380 powiatów i miast na prawach powiatu. Na terenie 43 z nich (czyli ponad 11 proc.) pociągi nie zatrzymywały się w ogóle! Wynika to m. in. z powodu braku infrastruktury czy braku oferty pasażerskiej.
– W wielu przypadkach dane potwierdzają, że potencjał kolei w odniesieniu do części stacji i przystanków osobowych nie jest w pełni wykorzystywany. Wpływ na to ma zarówno rozmieszczenie stacji, rozkłady jazdy, jak i wyzwania związane z dobrym skomunikowaniem – stwierdza w raporcie dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Woj. opolskie. Dostęp do kolei
W 2021 r. w województwie opolskim mieszkańcy tylko jednego z powiatów nie posiadali dostępu do stacji pasażerskiej. Był to powiat głubczycki, liczący ponad 45 tys. mieszkańców. Na terenie powiatu opolskiego znajdują się 24 stacje kolejowe. W przeszłości ich liczba była większa. Były to stacje na linii 329, która obecnie w głównej mierze nie jest już użytkowana.
Najwyższą wartość wskaźnika wymiany pasażerskiej na liczbę mieszkańców miało Opole. Tu każdy mieszkaniec statystycznie skorzystał z kolei 24 razy. Drugim pod względem wskaźnika był powiat brzeski. W tych dwóch powiatach zrealizowane zostało 56 proc. wymiany pasażerskiej na stacjach województwa opolskiego w 2021 r.
Najniższy wskaźnik wymiany pasażerskiej na mieszkańca odnotowano w powiatach:
- oleskim,
- prudnickim
- nyskim
Ranking UTK. Tu w regionie jest najgorzej
Dla każdego z nich powiatów była to wielkość większa od 1. I tak, w powiecie oleskim zlokalizowanych jest 6 stacji w trzech gminach powiatu, ale ponad 10 razy pociągi na dobę zatrzymywały się tylko na trzech stacjach – Stare Olesno, Sowczyce i Olesno Śląskie. To stacje na linii 143. Pozostałe trzy stacje na liniach 61 i 181 nie odnotowały wysokiej wymiany pasażerskiej.
Powiat prudnicki charakteryzował się poziomem wskaźnika minimalnie wyższym niż powiat oleski. W przypadku dwóch stacji: Lubrza i Prudnik, pociągi zatrzymywały się częściej niż 10 razy na dobę (12 razy). Na pozostałych stacjach było to około 8-9 razy na dobę. Pociągi w tym powiecie poruszają się po jednotorowej na niektórych odcinkach linii 137: Katowice – Legnica, której stan infrastruktury na chwilę obecną nie zapewnia właściwej jakości połączeń.
Trzecim powiatem z najniższym poziomem wskaźnika wymiany pasażerskiej jest powiat nyski. Średnia wielkość wymiany pasażerskiej na jednego mieszkańca kształtuje się tam na poziomie 3,6. Najwięcej zatrzymań na stacjach ma miejsce na terenie gminy Nysa oraz Łambinowice. To ponad 15 zatrzymań na każdej ze stacji (z wyjątkiem stacji Goświnowice). W przypadku samej stacji Nysa jest to ponad 30 zatrzymań na dobę. Linie, jakie przebiegają przez ten powiat, to wymieniona już wcześniej linia 137, a także linia 287 (Opole Zachodnie – Nysa).