Opóźniony lot. Jakie prawa mają pasażerowie?
Co robić, kiedy dotknie nas wakacyjny paraliż na lotniskach? „Poznaj swoje prawa związane z podróżami lotniczymi“ – zachęca AirHelp w swoim najnowszym opracowaniu. Osobne miejsce poświęcono strajkom personelu linii lotniczych. Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w przypadku strajku pilotów, personelu pokładowego, mechaników lotniczych czy strajku personelu linii lotniczej. Jakie jeszcze mają prawa?
– Zaczynamy wakacje, ale niestety jest duże prawdopodobieństwo, że w tym roku będziemy światkami chaosu na wielu europejskich lotniskach. Sami przewoźnicy podkreślają, że obawiają się wakacyjnego paraliżu na lotniskach, ponieważ pracownicy niektórych europejskich lotnisk od jakiegoś czasu zapowiadają kolejne strajki. My tłumaczymy, co robić, jeśli pasażerowie utkną na lotniskach z powodu strajków, a w konsekwencji opóźnionych lub odwołanych lotów – mówi Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp. -Co ważne, w każdej chwili mogą sprawdzić, czy ich lot kwalifikuje się do odszkodowania. W każdym momencie swojej podróży podróżujący mogą się skontaktować z nami na czacie i poprosić o pomoc ekspertów AirHelp – dodaje. Jak podkreślają eksperci AirHelp, w sytuacji, jeśli linie lotnicze odpowiedzialne są za zakłócenie lotu, muszą wypłacić pasażerowi rekompensatę za zaistniałą sytuację.
– Okazuje się, że 85 proc. pasażerów linii lotniczych nie zna swoich praw. Warto wiedzieć, że można ubiegać się o odszkodowanie w przypadku strajku pilotów, personelu pokładowego, mechaników lotniczych czy strajku personelu linii lotniczej. W przypadku wszystkich zakłóceń lotu mamy także prawo do opieki oraz lotu zastępczego – dodaje Tomasz Pawliszyn.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom: posiłki i napoje (po kilku godzinach od opóźnienia lotu), zakwaterowanie (jeśli lot został przełożony na kolejny dzień), alternatywny lot do miejsca docelowego (lub zwrot kosztów biletu).
– Pasażerom należy się odszkodowanie za zakłócenia spowodowane przez strajki pracownicze, mimo, że nie wszystkie linie lotnicze się z tym zgadzają. Na swoim koncie mamy ważne zwycięstwo w walce o prawa pasażerów z Unii Europejskiej. W 2021 r. Trybunał Sprawiedliwości przyznał nam rację, orzekając, że pasażerowie mają prawo do odszkodowania w sytuacji strajków pracowników linii lotniczych – dodaje Tomasz Pawliszyn.
AirHelp właśnie wprowadził nowe rozwiązanie, które dodatkowo chroni interesy podróżujących na całym świecie. Jest to ubezpieczenie AirHelp Plus, z którego mogą korzystać również wszyscy pasażerowie opuszczający polskie lotniska. Jest to dodatkowa rekompensata dla podróżujących za niedogodności i nieplanowane okoliczności. Jednocześnie nadal mają prawo ubiegać się o pełną kwotę odszkodowania wynikającą z zakłóceń lotów, zgodnie z obowiązującymi regulacjami (Rozporządzenie WE nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady).
W ramach nowego programu AirHelp Plus pasażerowie otrzymują gwarantowane 100 euro płatne w ciągu kilku dni od zakłócenia lotu w sytuacji: opóźnienia dłuższego niż trzy godziny, odwołania rejsu mniej niż siedem dni przed planowaną datą odlotu oraz gdy lot jest przekierowany na inne lotnisko.
Wg statystyk AirHelp, na świecie jest opóźnionych ponad 7 milionów lotów rocznie, a 25 tysięcy osób dziennie doświadcza poważnego opóźnienia lub odwołania lotu. A jak jest w Polsce? 30 proc. wakacyjnych rejsów z polskich lotnisk zostało zakłóconych. Tylko w lipcu i sierpniu z polskich lotnisk odwołano ponad 240 lotów, co odczuło ponad 800 tysięcy podróżujących z naszych lotnisk.
Nowy, bezpłatny przewodnik, w którym AirHelp zebrał i zaktualizował najważniejsze regulacje dotyczące praw pasażerów, a następnie wyjaśnia, jak z nich korzystać, dostępny jest do pobrania na stronie: https://www.airhelp.com/pl/prawa-pasazerow-linii-lotniczych/