```html
BiznesSilesia Flesz najnowsze informacjeTygodnik TVS

Paliwo Przyszłości Tuż Obok Stacji Benzynowej w Katowicach

Rewolucja Wodorowa Zaczyna Się Teraz!

Stacja wodorowa przy ulicy Murckowskiej w Katowicach działa już od miesiąca, a teraz mieliśmy okazję poznać zasady jej funkcjonowania. To druga taka stacja w Polsce – podobna została otwarta w zeszłym roku w Poznaniu, gdzie obsługuje flotę 25 autobusów miejskich. Wcześniej, pilotażowo, Orlen uruchomił stację w zajezdni autobusów miejskich w Krakowie.

Obiekt w Katowicach działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, oferując tankowanie wodoru w dwóch różnych ciśnieniach, dedykowanych zarówno dla autobusów, jak i samochodów osobowych.

Szybkość i Prostota Tankowania

Stacja wodorowa w Katowicach
Stacja wodorowa w Katowicach

Jak podkreśla Jakub Lubiński, Dyrektor Biura Technologii Wodorowych Orlen S.A., tankowanie wodoru jest bardzo proste i szybkie. „Czynność tankowania różni się od tradycyjnego tankowania paliw konwencjonalnych jedynie rodzajem złącza i paliwa, które trafia do zbiornika. Samochód osobowy można zatankować w około trzy minuty, podczas gdy autobus w ciągu jedenastu-dwunastu minut. Cała operacja, obejmująca podjazd, tankowanie i zapłatę, nie powinna trwać dłużej niż 20 minut,” mówi Lubiński.

Stacja jest wyposażona w urządzenia chłodzące wodór (tzw. chillery), które optymalizują przepływ i skracają czas tankowania. Magazyny wysokiego ciśnienia znajdujące się na terenie obiektu zapewniają odpowiednią wydajność i płynność działania stacji.

 

Powiązane artykuły

Logistyka i Bezpieczeństwo

Wodór dostarczany do Katowic pochodzi z zakładów Orlen we Włocławku, gdzie jest produkowany w procesie elektrolizy. Lubiński podkreśla, że logistyka jest zaplanowana tak, aby nigdy nie zabrakło paliwa na stacji. „Dostarczamy wodór za pomocą bateriowozów, które zapewniają od 350 do 500 kilogramów paliwa na miejscu. Wodór to substancja znana i szeroko stosowana w przemyśle chemicznym, a odpowiednie wymogi bezpieczeństwa gwarantują jego bezpieczne użytkowanie,” dodaje.

Zainteresowanie i Perspektywy Rozwoju

Stacja wodorowa w Katowicach
Stacja wodorowa w Katowicach

Jak wynika z danych, zainteresowanie wodorem w regionie jest stosunkowo duże. W ciągu tygodnia na stacji zatankowano kilkanaście pojazdów. „Prowadzimy rozmowy z operatorami komunikacji miejskiej oraz miastami aglomeracji katowickiej w sprawie zakupu autobusów wodorowych. Zgodnie z naszą strategią chcemy rozwijać rynek wodoru zarówno dla transportu, jak i dekarbonizacji zakładów przemysłowych,” mówi Lubiński.

Cena wodoru na stacji wynosi 69 zł brutto za kilogram, a producenci pojazdów wskazują, że na jednym kilogramie wodoru można przejechać około 100 kilometrów.

Inwestycje w Infrastrukturę Orlenu 

Stacja wodorowa w Katowicach
Stacja wodorowa w Katowicach

Budowa stacji wodorowej to proces wymagający, od uzyskania zgód administracyjnych do realizacji inwestycji. „Budowa takiego obiektu trwa średnio 17 miesięcy. W planach mamy otwarcie kolejnych pięciu stacji w tym roku, a do końca 2026 roku liczba ta wzrośnie do 13. Do 2028 roku planujemy otworzyć kolejne 12 stacji,” zdradza Lubiński.

W ramach projektu Clean Cities_Hydrogen Mobility in Poland, Orlen planuje do 2030 roku budowę ponad 100 stacji wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Na ich realizację firma otrzymała bezzwrotne dofinansowanie w wysokości 62 milionów euro.

Stacje są lokalizowane głównie przy istniejących obiektach Orlen, co pozwala na efektywne zarządzanie operacjami i rozliczeniami. W pierwszym etapie tankowania na nowych stacjach wspierać będą przeszkoleni pracownicy, co dodatkowo podniesie komfort użytkowników. Kolejne stacje wodorowe maja powstać w: Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. 

Nowoczesna Technologia i Zielona Energia

Stacja w Katowicach jest symbolem nowoczesności i dążenia do ekologii. Wodór dostarczany na Murckowską jest niskoemisyjny i wytwarzany z wykorzystaniem energii z procesów elektrolizy, co wpisuje się w globalne trendy ograniczania emisji CO2.

Górnośląsko-Zagłebiowska Metropolia, jako jedna z największych aglomeracji w Polsce, stała się idealnym miejscem na rozwój tej nowoczesnej technologii. „Wierzymy w potencjał rynku wodorowego i rozwijamy nasze działania, aby sprostać wymaganiom przyszłości,” podsumowuje Lubiński.

źródło: Telewizja TVS

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button