#News najnowszeTygodnik TVS

Paraliż drogowy w Chorzowie. Estakada całkowicie zamknięta.

W poniedziałek 2 czerwca 2025 r. o godz. 14:30 władze Chorzowa zdecydowały o natychmiastowym wyłączeniu z użytkowania Estakady w ciągu ul. Katowickiej (DK79). To arteria, którą codziennie przemieszczało się ponad 40 tysięcy pojazdów. Około 80% z nich to samochody spoza miasta.

Decyzję podjął Prezydent Szymon Michałek, kierując się bezpieczeństwem mieszkańców i użytkowników drogi. Ekspertyza techniczna przygotowana przez Biuro Projektowe TOKBUD jasno wskazała: estakada nie posiada nośności i grozi natychmiastową katastrofą budowlaną. Konstrukcja została zamknięta – zarówno dla ruchu samochodowego, pieszego, jak i podziemnego. Estakada prawdopodobnie musi zostać wyburzona.

  • Decyzja obowiązuje do odwołania i tak naprawdę tym odwołaniem będzie demontaż estakady. Żeby była jasność (…) informacje, które otrzymaliśmy na podstawie tej ekspertyzy i dwóch poprzednich z roku 2002 i 2004 – wynika z nich, że stal, z której zbudowana jest estakada, pochodziła z NRD. Jej problem polega na tym, że jest to stal wysokowęglowa, która jest podatną na nietypową korozję. Traci ona swoje właściwości a przykładem obiektu,  przy którego budowie użyto takiej stali, jest most w Dreźnie. Uległ on katastrofie w roku 2024.   – tłumaczył dziennikarzom prezydent Chorzowa Szymon Michałek 

Kryzys w centrum. Komunikacyjny chaos i działania służb

Estakada to część kluczowej arterii łączącej Katowice z Bytomiem. Codziennie przejeżdżało nią ponad 40 tys. pojazdów, z czego większość to tranzyt spoza Chorzowa. Wyłączenie jej z ruchu wywołało poważne utrudnienia – nie tylko na drogach, ale też w komunikacji kolejowej i tramwajowej.

Pod estakadą biegnie linia kolejowa. Pociągi Kolei Śląskich jadące od Tarnowskich Gór kończą trasę w Bytomiu. Do Chorzowa Batorego dojeżdżają pasażerowie komunikacją zastępczą. Zmienione zostały również trasy autobusów i tramwajów – Zarząd Transportu Metropolitalnego apeluje o śledzenie bieżących komunikatów oraz korzystanie z infolinii: 800 16 30 30.

Wojewoda Śląski Marek Wójcik 2 czerwca 2025 roku, po informacji o zamknięciu estakady w Chorzowie zwołał w trybie pilnym zebranie wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego. 

– Decyzja Prezydenta Miasta Chorzowa o zamknięciu estakady zaskoczyła nie tylko mieszkańców, ale także służby i instytucje, które na co dzień organizują transport publiczny korzystający z estakady – powiedział Wojewoda Śląski Marek Wójcik. – Podjąłem decyzję o zwołaniu Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego po to, aby omówić kwestie wszystkich komplikacji związanych z zamknięciem estakady. Nadzór budowlany przeprowadzi kontrolę obiektu, ale także dokona weryfikacji ekspertyzy przedłożonej przez prezydenta miasta – dodał. 

Miasto uruchomiło centrum informacji

W odpowiedzi na kryzys Urząd Miasta Chorzów uruchomił specjalną stronę internetową: estakada.chorzow.eu. Publikowane są tam aktualne informacje o objazdach, zmianach w komunikacji oraz organizacji ruchu. Działa też miejska infolinia: 32 416 59 87.

Prezydent Chorzowa wystąpił do miast ościennych z prośbą o pomoc w organizacji objazdów. Policja apeluje do kierowców, by w miarę możliwości korzystali z DTŚ, DK94, A1 lub A4. Wspólnie z samorządem wojewódzkim trwają prace nad zmniejszeniem zamkniętej strefy i oznakowaniem alternatywnych tras.

Brak obwodnicy i wsparcia. Chorzów apeluje o pomoc

Od dekad mówiło się o konieczności budowy obwodnicy Chorzowa. Estakada przecinała centrum miasta od lat 70. XX wieku i była traktowana jako doraźne rozwiązanie.

Chorzowska estakada początkowo poprawiła przepustowość trasy Katowice – Bytom, ale podzieliła centrum miasta.

W latach 2011–2014 przeszła gruntowny remont, jednak już wtedy było wiadomo, że to jedynie doraźne rozwiązanie. Gwarancja wykonawcy wynosiła zaledwie 10 lat. W styczniu 2025 roku zakazano wjazdu pojazdom o masie powyżej 12 ton.

Wyburzenie i budowa nowej estakady w Chorzowie według wstępnych szacunków kosztować może około 200 milionów złotych. 

Co dalej?

Prezydent Michałek podkreśla, że obecny kryzys może stać się impulsem do przemyślenia na nowo organizacji ruchu i przestrzeni miejskiej. Chorzów apeluje do władz państwowych o wsparcie finansowe, m.in. w budowie obwodnicy. Dziś miasto mierzy się nie tylko z wyzwaniem komunikacyjnym, ale też społecznym – centrum miasta potrzebuje nowego życia po dekadach podporządkowania ruchem tranzytowemu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button