Park Śląski: Wielkie otwarcie drugiej linii kolejki Elki
W najniższym punkcie ma 8 metrów, w najwyższym prawie 20. Mowa o nowej linii jednej z najstarszych i najdłuższych kolejek naziemnych w Polsce. Elka to prawdziwy symbol Parku Śląskiego w Chorzowie, który właśnie odzyskuje należną mu świetność. Od jutra udostępniony wszystkim zostanie przejazd drugą zmodernizowaną linią kolejki.
Wagoniki ruszyły i pierwsze osoby mogły po raz pierwszy ruszyć w trasę drugą linią kolejki Elka. Nowy odcinek poprowadzony został śladem dawnej trasy kolejki. Podróżuje się nim albo jedną z otwartych kanap, albo taką zamknięta gondolą.
– Czas przejazdu będzie trwał między 15 a 20 minut, standardowo. No i myślę że docelowo, w momencie kiedy będzie całość to będzie ponad 6 kilometrów. Natomiast na dziś mówimy o odcinku ponad 4- kilometrowym. Pierwszy odcinek 2180 m, drugi 1840 metrów – mówi Paweł Bilangowski, prezes Parku Śląskiego.
Docelowo, bo w planach jest budowa trzeciego odcinka Elki, który pozwoliłby na zamknięcie historycznego trójkąta pomiędzy stacją Planetarium, wesołym miasteczkiem a stacją stadion. Historycznego, bo to właśnie tym śladem poruszała się stara kolejka, która zakończyła działalność 17 lat temu. Możliwe, że jeszcze w tym miesiącu uda się rozstrzygnąć przetarg na odbudowę ostatniego jej odcinka.
– Kolejne już na wstępie jest w dobrej fazie, ponieważ oferty przetargowe są. Teraz komisja i spółka będzie sprawdzała poprawność tych ofert, wielkość wyceny, wielkość tych środków, które ma przeznaczone, oby wszystko to zakończyło się dobrze i mogli ruszyć z pracami na trzeciej linii – mówi Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.
Koszt budowy drugiej nitki Elki wyniósł ponad 69 milionów złotych netto. Koszt budowy trzeciego etapu wyniesie najprawdopodobniej około 51 mln złotych.
Autor: Paweł Jędrusik