Parking automatyczny w Katowicach przechodzi testy
Zakończyły się odbiory parkingu automatycznego na ul. Tylnej Mariackiej. Teraz nadszedł czas na kolejny krok – testy. Nim parking zostanie oddany do dyspozycji wszystkich mieszkańców maszyny przechodzą weryfikację.
– Parking automatyczny przy ulicy Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu inwestycja publiczna w Polsce. Dlatego nim oddamy maszyny w ręce mieszkańców chcemy sprawdzić, czy wszystko działa tak jak należy. W związku z tym wkraczamy w fazę testowania maszyn, która potrwa do 1 września. Testujący maszyny są zobowiązani do codziennego raportowania za pośrednictwem ankiet przebiegu parkowania. Dzięki temu chcemy wychwycić elementy, które jeszcze można udoskonalić – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Do testowania maszyn wytypowanych zostało kilkadziesiąt osób. To między innymi właściciele lokali usługowych i hoteli zlokalizowanych przy ul. Mariackiej. Osoby te są wyposażone w specjalne przepustki uprawniające do korzystania z maszyn. W trakcie parkowania testujący przechodzą całą procedurę, jaka będzie obowiązywać korzystających z automatycznego parkingu, z wyjątkiem uiszczania opłat – korzystają z tak zwanego biletu zerowego. Testy odbywają się między innymi pod kontrolą straży pożarnej, która chce zweryfikować jak w praktyce będzie przebiegał cały proces.
Zakończenie testów nastąpi 1 września. Następnie konieczne będzie opracowanie wyników ankiet. W zależności od ich przebiegu podejmowane będą dalsze kroki.
– Na powierzchni, gdzie zmieściłoby się nieco ponad 40 standardowych miejsc parkingowych, dzięki inwestycji będzie można pozostawić 240 pojazdów. Tym samym Katowice stają się pionierem jeśli chodzi o zagospodarowanie niedużej przestrzeni w mieście o gęstej zabudowie przy użyciu innowacyjnych technologii. Szacujemy, że w okolicach listopada parking będzie oddany na komercyjnych zasadach do użytku mieszkańcom – mówi Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.
Parking składa się z dwóch zespołów maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu inteligentnego systemu rotacyjnego i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach. Pierwszy zestaw – o długości 67 metrów – to połączenie 12 modułów parkingowych. Drugi – długi na ponad 45 metrów – składa się z 8 modułów. Każdy moduł posiada niezależny wjazd/wyjazd oraz 12 platform parkingowych. To oznacza, że w obu zestawach zaparkować można łącznie 240 pojazdów.
W korzystaniu z parkingu pomagają czujniki optyczne, radarowe i sygnalizacja ostrzegawcza, które ułatwiają prawidłowe zaparkowanie samochodu na platformie transportowej. Sam proces parkowania można porównać do korzystania z myjni automatycznej, gdzie urządzenia sygnalizują poprawne umieszczenie pojazdu.
– Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę, a następnie opuścić pojazd i na ekranie sterowania potwierdzić, że samochód został ustawiony zgodnie z instrukcją. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę – wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w Katowicach Inwestycjach S.A.
Choć parking automatyczny jest samoobsługowy, to kierowcy nie zostaną pozostawieni sami sobie. Na każdym panelu obsługi i kasie płatniczej zainstalowano intercomy, dzięki którym będzie można połączyć się z pracownikami odpowiedzialnymi za zdalną obsługę i udzielanie pomocy.
W maszynach zastosowano wielopoziomowy system detekcji błędów oraz zwielokrotniony system zatrzymania awaryjnego.
Konstrukcja maszyny oraz system sterowania posiadają szereg autorskich, opatentowanych rozwiązań w zakresie systemu bezpieczeństwa, w tym m.in. dodatkowy mechanizm blokowania układu napędowego, zastosowanie podwójnych czujników na głównych elementach układu napędowego maszyny, system przewidywania zdarzeń awaryjnych, który pozwala na zapobiegawcze wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i szybką reakcję serwisową.
Koszt inwestycji to niespełna 23 mln zł. Montaż maszyn rozpoczął się we wrześniu 2022 roku – po wykonaniu poszczególnych elementów konstrukcji w siedzibie producenta i przetransportowaniu ich do Katowic, a także przygotowaniu przestrzeni, m.in. poprzez wykonanie fundamentów i całej niezbędnej infrastruktury, renowacji odkrytej ściany oporowej i przeprowadzeniu procedur administracyjnych.
Źródło: UM KAtowice