reklama
PodróżeSilesia Flesz najnowsze informacje

Pociągi wrócą do Jastrzębia-Zdroju. Będzie połączenie z Katowicami

Jastrzębie-Zdrój odzyska kolejowe połączenie z Katowicami. Lepszy dostęp do kolei będą mieć mieszkańcy południowych dzielnic Katowic. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy z wykonawcami prac projektowych. Zadania są realizowane z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektów: „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” (wartość 10,7 mln zł netto) oraz „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142″ (wartość 6,8 mln zł netto).

Dzięki odbudowie linii kolejowej mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami. Szacowany czas podróży między tymi miastami wyniesie około 72 min. Jastrzębie-Zdrój od 2001 roku jest największym miastem w Polsce, liczącym ok. 80 tys. mieszkańców, pozbawionym dostępu do kolei. W ramach projektu odbudowane zostaną dwa odcinki jednotorowe linii kolejowej (nr 159) o łącznej długości ok. 20 km: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy.

Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 km/h. Mieszkańcy południowo-zachodniej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei, dzięki budowie przystanków: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada oraz modernizacji stacji w Pawłowicach Śląskich. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Prace projektowe planowane są w latach 2023 – 2026, a roboty budowlane w latach 2026 – 2029. Szacowana wartość całego zadania to 475 mln zł netto.

Powiązane artykuły

Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami (linia 142) mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia zyskają lepszy dostęp do pociągów. Szacowany czas przejazdu Tychy – Katowice nową trasą to 29 min. Mijanka, którą przewidziano w Murckach usprawni przewozy pasażerskie i towarowe. Zwiększy się bezpieczeństwo dzięki budowie trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami – 2 wiaduktów kolejowych (ul. Jankego i ul. Boya-Żeleńskiego) oraz 1 wiaduktu drogowego (ul. Szarych Szeregów / Kołodzieja). Linia Katowice Ligota – Tychy (nr 142) stanowi istotny element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i obecnie wykorzystywana jest tylko w ruchu towarowym. Dla zadania prace projektowe zaplanowano latach 2023 – 2025, a w latach 2026 – 2029 budowę. Szacowana wartość całego zadania to ponad 142 mln zł.

Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button