Połączenie Orzesze-Tychy-Bieruń Stary-Oświęcim, Metropolia apeluje o jego reaktywację
Zarząd Górnośląsko-Zagłebiowskiej Metropolii, zaapelował do ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka o realizację projektu reaktywacji całej linii kolejowej, a nie tylko dwóch wybranych odcinków. PKP PLK chce bowiem zrealizować tylko odcinki Orzesze Jaśkowice – Tychy, Tychy – Bieruń Stary w ramach konkursu o dofinansowanie z priorytetu FENIX.05.04
Plany budowy linii kolejowej Orzesze-Tychy-Bieruń Stary-Oświęcim
Jak czytamy w apelu, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest w trakcie prac nad budową Kolei Metropolitalnej. Kolej ma stać się kręgosłupem transportowym regionu, obecnie trwają m.in. prace nad wstępnym studium wykonalności. Ich zakończenie planowane jest na przełom 2024 i 2025 roku.
„Jednocześnie z inspiracji GZM zostały złożone wnioski przez Miasta Liderów w Programie “Kolej+” dotyczące projektów liniowych, jak i punktowych. To właśnie GZM gwarantuje wkład własny na realizację tych projektów (ponad 350 mln zł) w tym programie. Infrastruktura, która powstanie w ramach tego programu – tu należy przypomnieć, że na terenie GZM jest realizowanych 6 projektów liniowych – wpisuje się w projekt budowy Metrokolei.”
Jak zauważa zgromadzenie GZM realizacja projektów liniowych nie zawsze pozwoli osiągnąć efekt, czyli zwiększenie przepustowości m.in. ze względu na brak realizacji projektów komplementarnych. Przykładem takiego projektu jest reaktywacja ruchu pasażerskiego na linii kolejowej Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. Pozwoli to na poprawę dostępności komunikacji dla mieszkańców Tych i Bierunia Starego umożliwi uruchomienie nowych połączeń z Oświęcimia przez Bieruń Stary z Tychami i Katowicami.
Wytypowany wariant Metrokolei nie przewiduje obecnie rozpoczynania i kończenia biegu pociągów w stacji Bieruń Stary. Stacją początkową (i końcową) dla pociągów przejeżdżających przez Bieruń Stary jest – z kierunku południowego – stacja Oświęcim.
„Fakt, że odcinek Bieruń Stary – Nowy Bieruń (Oświęcim) na chwilę obecną nie jest przewidywany do realizacji razem z całością projektu niewątpliwie jest przesłanką utrudniającą podejmowanie decyzji o wdrożeniu planowanej w WSWKM oferty przewozowej w całości.”