Przebudowa wiaduktu tramwajowego nad DK86 w Będzinie
29 lipca Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadził zastępczą komunikację autobusową dla linii tramwajowej nr 22, na odcinku Czeladź Dworzec – Będzin Rondo. To umożliwi firmie Primost Południe z Będzina rozpoczęcie przebudowy wiaduktu tramwajowego w sąsiedztwie DK94 nad DK86.
Organizacja ruchu na czas robót
W pierwszej kolejności rozebrane zostanie torowisko na obiekcie, co nie będzie powodowało utrudnień w ruchu drogowym. Pierwsze zmiany organizacji ruchu na DK86 zaplanano 7 sierpnia br., kiedy to wyłączone zostaną lewe pasy ruchu, aby przygotować przejazdy pomiędzy jezdniami. Przewiduje się, że powinno to potrwać maksymalnie do dwóch dni. Termin rozpoczęcia wprowadzania nowej organizacji ruchu uzależniony jest jednak do wystąpienia dogodnych warunków atmosferycznych. Potrzeba dwóch dni dobrej, bezopadowej pogody. Rozpoczęcie robót zasadniczych pociągnie za sobą zmiany w organizacji ruchu na DK86. Wyłączona zostanie jedna jezdnia, a ruch w obu kierunkach będzie odbywał się drugą przy ograniczeniu prędkości do 60 km/h, a na przejazdach na druga jezdnię do 40 km/h. W międzyczasie przebudowana zostanie podpora środkowa (przy wyłączeniu z ruchu lewych pasów DK86) oraz podpory skrajne (przy wyłączeniu z ruchu prawych pasów DK86).
O planowanych zmianach w organizacji ruchu będziemy informować z odpowiednim wyprzedzeniem. Zakończenie prac powinno nastąpić na przełomie tego i przyszłego roku – czytamy na stronie GDDKiA – Oddział Katowice.
Cel inwestycji
Zwiększona zostanie skrajnia drogowa pod obiektem nad DK86 w Będzinie. Pozwoli to na usunięcie ograniczenia wysokości dla pojazdów przejeżdżających pod wiaduktem tramwajowym. Aktualnie posiada on nienormatywną skrajnię pionową (wolną przestrzeń nad drogą, która przeznaczona jest do prowadzenia ruchu pojazdów, ich zatrzymywania się lub postoju). Pomimo istniejącego oznakowania zakazującego wjazdu pod obiekt pojazdów wyższych niż 3,8 lub 3,9 m (w zależności od kierunku ruchu) kilkukrotnie doszło do uszkodzeń jego konstrukcji przez pojazdy o wysokości większej niż dopuszczonej znakami. Po przebudowie, obejmującej, m.in. wykonanie nowych podpór i konstrukcji nośnej, minimalna skrajnia pod obiektem będzie już zgodna z obowiązującymi w tym zakresie warunkami technicznymi, czyli 4,7 m wysokości.
Czas inwestycji
Umowę na realizację tej inwestycji w formule Projektuj i buduj podpisano 13 lipca 2022 r. z umownym terminem zakończenia przypadającym 13 stycznia 2024 r. W tym czasie wykonawca ma za zadanie opracować dokumentację formalną i projektową, uzyskać niezbędne zgody i uzgodnienia formalno-prawe, wykonać cały zakres prac i przywrócić docelową organizację ruchu.
Finansowanie inwestycji
Wartość umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych to około 3,5 mln zł, a inwestycja jest finansowana ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.