Public Relations – Co to jest? Jakie znaczenie mają dla Twojej firmy?
Aktualnie każda firma, która chce istnieć i rozwijać się na rynku musi zwracać szczególną uwagę na tak zwane public relation. Mówiąc w skrócie jest to kształtowanie pozytywnego wizerunku oraz budowanie relacji z zewnętrznym otoczeniem firmy, a dokładnie z konkretną osobą, grupą osób lub innymi firmami. Działania z tego zakresu są bardzo istotne niemal w każdym momencie działania firmy. Zarówno przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu, jak też przy zmianie jego wizerunku.
- Public Relation – Co to takiego i jaką pełni funkcję?
- Czy Public Relation pomaga docierać do potencjalnych klientów?
- Jakie są cele Public Relations?
- Jakie są główne narzędzia Public Relations PR?
1. Public Relation – Co to takiego i jaką pełni funkcję?
To bardzo ważna w biznesie forma komunikacji ze społecznościami lokalnymi oraz różnymi organizacjami. Jej zadaniem jest kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz pozytywnych relacji pomiędzy firmą i jej otoczeniem. Działania te muszą być świadome, zaplanowane i konsekwentne. Pozwala to na zdobycie zaufania wśród różnych grup docelowych, pracowników, klientów, czy osób decyzyjnych
Można zatem powiedzieć, że narzędzia public relations częściowo przypominają działania marketingowe. Jednak w odróżnieniu od nich, działania PR nie mają na celu sprzedaży produktu, a kształtować wizerunek firmy. Warto także zwrócić uwagę, że reklama nie oczekuje informacji zwrotnej, natomiast public relation, to forma dialogu z lokalną społecznością. Zdecydowanie jest to narzędzie, z którego należy korzystać w swojej firmie.
2. Czy Public Relation pomaga docierać do potencjalnych klientów?
Dzięki odpowiednim działaniom PR, na przykład w mediach społecznościowych, firma nie tylko kształtuje swój pozytywny wizerunek, ale także staje się bardziej zauważalna. Stałe utrzymywanie relacji firmy z otoczeniem oraz odpowiednio dobrany content marketing pozwalają na integrację z lokalną społecznością, a także na pozyskanie sponsorów, czy partnerów biznesowych. Jest to zatem idealny sposób na docieranie do potencjalnych klientów.
3. Jakie są cele Public Relations?
Zarządzanie reputacją firmy ma na celu przede wszystkim kreowanie pozytywnego wizerunku w oczach odbiorców, utrzymywać wiarygodny dialog oraz dbać o relacje oraz wytworzenie zaufania. Dodatkowym elementem jest branie pod uwagę oczekiwań społeczności i wychodzenie im na przeciw. Dodatkowo firma musi być przygotowana na radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, kiedy zaufanie zostanie nadszarpnięte i trzeba je szybko odbudować.
Celem PR jest także zapoznanie odbiorców z ofertą firmy oraz informowanie ich o jej działalności. Komunikacja nie może jednak opierać się wyłącznie o sprzedaż produktów. Zależnie od przyjętej strategii, najczęściej wyróżnia się następujące cele public relations:
- pozycjonowanie firmy w świadomości odbiorców,
- pozytywne ukazywanie firmy,
- nawiązanie więzi z pracownikami,
- informowanie otoczenia o stanowisku firmy w danej sprawie,
- kontakt z lokalnymi władzami,
- kontakt z mediami.
4. Jakie są główne narzędzia Public Relations PR?
Istnieje kilka narzędzi PR, których używa się w zależności od grupy odbiorców, do której kierowane są informacje. Wśród pracowników będą to maile, gazetki pracownicze lub imprezy firmowe, dla dziennikarzy konferencje prasowe, czy seminaria.
Ponieważ public relation, to temat bardzo rozległy, a jednocześnie istotny dla prawidłowego funkcjonowania firmy, warto ustalić szczegóły działania ze specjalistami w tej branży.
źródło: artykuł partnera