Rekordowa frekwencja na szlaku kolejowym Bytom-Gliwice WIDEO
Pomimo przebudowy stacji kolejowej w Bytomiu, pociągi wciąż jeżdżą i przyciągają wielu pasażerów. Wielu, bo ponad 12 tys. tylko w październiku. Powód jest jeden, krótszy czas przejazdu do Gliwic.
-Ze względu na korki i na atrakcyjność tego przejazdu, skracam o pół godziny ten przejazd. A mam bilet datowany, jako honorowy dawca krwi, sieciowy bilet za 10 zł na miesiąc – mówi Mirosław, mieszkaniec Gliwic.
-No bo jest krócej, jest tylko 15 minut do Bytomia, a normalnie autobus jedzie przez całe Zabrze, więc ponad godzinę – mówi Sonia, mieszkanka Bytomia.
Połączenie Bytom- Gliwice funckjonuje dopiero dwa lata.
-Połączenie na tej linii, po 8- letniej przerwie zostało uruchomione w grudniu 2021 roku i wówczas tą linią podróżowało około 2 tys. pasażerów. Co oznacza, że mamy sześciokrotny wzrost. I tak jak tu, widzimy rzeczywiście postęp – mówi Aldona Węgrzynowicz, Koleje Śląskie.
Pociągi na tej trasie jeżdżą codziennie, 15 par pociągów w dni robocze i 11 w dni wolne. Dla niektórych to wciąż mało.
-Ale są też minusy, pociągi jeżdżą rzadko, bo między godziną 14.00 a 16.00, te pociągi powinny jeździć co 20 minut, a jeżdżą co godzinę. (…) Moim marzeniem byłoby dojeżdżać ode mnie z Radzionkowa do Gliwic, ale nie ma takiej komunikacji. Te autobusy zastępcze nie komunikują się z tym pociągiem – mówi Katarzyna, mieszkanka Radzionkowa.
Połączenie jest finansowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię i choć planują rozbudowę kolei metropolitalnej, tak by w przyszłości zarówno autobusy i pociągi się wzajemnie uzupełniały, to na razie spółka ma inne plany.
-Pociąg można powiedzieć, że jest takim ekspresem w tej chwili, w tej komunikacji. Natomiast warto dodać, że również dwa przystanki, które na tej linii istniały, kiedy ta linia funkcjonowała w przewozach pasażerskich kolejowych. W tej chwili będą odtwarzane w tzw. rządowym programie przystankowym. Przystanki Zabrze Północ i Zabrze Maciejów umożliwią mieszkańcom tych dzielnic korzystanie z połączeń kolejowych – mówi Wojciech Dinges, pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego.
Z połączenia można korzystać po zakupie biletów dostępnych w ofercie Kolei Śląskich, jak i biletów wspólnych. Tych jednak jest wciąż mało. Dostępne są bilety całodobowe, miesięczny żółty Metrobilet i Metrobilet Metropolia GZM. Zarówno Koleje Śląskie, jak i GZM pracują nad rozszerzeniem wspólnej puli biletowej.
Karolina Komada