Kategorie

Ruda Śląska: Na drogi wysypią …10 mln zł!

10 mln zł zarezerwuje rudzki magistrat na zimowe utrzymanie dróg przez najbliższe trzy lata. Właśnie rozstrzygnął się przetarg w tej sprawie. W czasie opadów śniegu na ulice Rudy Śląskiej będzie wyjeżdżać 18 pługopiaskarek. Będą one stacjonować w dwóch różnych punktach miasta. Takie rozwiązanie umożliwi sprawne prowadzenie akcji. Samochody będą wyposażone w GPS-y, dzięki którym miasto zapłaci wykonawcy jedynie za faktycznie wykonane prace. Jeżeli zatem zima będzie łagodna, to pieniądze przeznaczone na odśnieżone pozostaną w miejskiej kasie.

Wyłoniona w przetargu firma Tonsmeier Południe Sp. z o.o. realizować będzie dwa zadania związane z zimowym utrzymaniem dróg. Pierwsze z nich obejmuje drogi I i II kolejności zimowego utrzymania, drugie zaś drogi III i IV kolejności zimowego utrzymania. Łącznie stanowi to blisko 300 km dróg, które objęte będą w mieście odśnieżaniem. Odpowiednią przejezdność dróg w całej Rudzie Śląskiej zapewnić ma co najmniej 18 pługopiaskarek, które według podpisanej umowy ma zabezpieczyć wykonawca. – Jednym z warunków, które postawiliśmy wykonawcy, jest obowiązek rozmieszczenia odpowiedniego sprzętu na czas prognozowanych złych warunków drogowych w co najmniej dwóch różnych punktach miasta. Ma to zapobiec sytuacji, kiedy to odpowiedzialne za odśnieżanie służby drogowe nie są w stanie realizować swojego zadania w jednej części miasta, bo np. utknęły w korku w innym miejscu Rudy Śląskiej – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.

Co istotne, pługopiaskarko-solarki, które odśnieżać będą miasto, wyposażone są w urządzenia monitorujące. – Dzięki nim będziemy mieli dostęp do takich danych, jak czas pracy pojazdów, ich aktualna lokalizacja, przebyta droga oraz prędkość, z jaką się poruszają – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer. Ponadto firma, która przez trzy sezony zimowe zajmie się odśnieżaniem rudzkich dróg, posiada odpowiednie zaplecze techniczne, wyposażone m.in. w instalację do wytwarzania solanki oraz zamknięty magazyn do składowania materiałów chemicznych, gdzie już teraz zdeponowano 500 ton soli.

Równie ważne, co skuteczne utrzymanie dróg w czasie zimy, są koszty z tym związane. Okazuje się, że zgodnie z zapisami umowy miasto zapłaci tylko i wyłącznie za faktycznie wykonaną pracę. Dzięki temu mieszkańcy poniosą jedynie koszty rzeczywistej pracy sprzętu w czasie odśnieżania dróg. – Jeżeli prognoza pogody wskazywać będzie pogorszenie warunków atmosferycznych, firma prowadzić będzie całodobowo pogotowie zimowe, natomiast w momencie wystąpienia pierwszych zjawisk atmosferycznych, które wymagają użycia sprzętu, w ciągu 30 minut firma będzie musiała podjąć odpowiednie działania w terenie – wyjaśnia Krzysztof Mejer.

Powiązane artykuły

Warto w tym miejscu przypomnieć, że miasto odpowiada wyłącznie za odśnieżanie dróg, których jest administratorem. Za utrzymanie przejezdności dróg wewnętrznych, które nie są własnością gminy, odpowiadają ich zarządcy. Podobnie sprawa wygląda z odśnieżaniem chodników. – To właściciele nieruchomości mają obowiązek usuwania śniegu i lodu z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości – tłumaczy Katarzyna Kuberek, zastępca naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej. – We własnym zakresie muszą też odśnieżać i likwidować lód z bramy i podwórza swojej posesji, a także usuwać sople i zwały śniegu z dachu budynku i zabudowań gospodarczych znajdujących się na ich terenie. Odgarnięty przy tym śnieg powinien być składowany w miejscu, w którym nie będzie powodował zakłóceń w ruchu pieszych i samochodów – zastrzega.

Dla porównania, zeszłej zimy (2014/2015) na odśnieżanie ulic, parkingów i chodników gmina wydała 1,44 mln zł W sezonie zimowym 2014/2015 było to blisko 2 mln zł, natomiast podczas zimy  2013/2014 była to kwota blisko 0,9 mln zł. Podczas ubiegłego sezonu zużyto 2 300 ton soli, podczas zimy 2014/2015  2 400 ton soli, natomiast zimą 2013/2014 500 ton soli.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button