Rusza naprawa S1. Koniec prac to kwiecień 2025
Dziś GDDKiA przekazuje teren wykonawcy, który rozpocznie prace przy uszkodzonym korpusie drogi ekspresowej w Lalikach. To tam 14 lutego br. osunęła się ziemia. Szczegóły.
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego. Przedsiębiorstwo wykonana zadanie za ponad 17,7 mln złotych z jednoczesnym wydłużeniem okresu gwarancji o 2 lata. Zakończenie prac zaplanowano na kwiecień 2025 r.
S1 w Lalikach. Naprawa
Zadaniem wykonawcy jest usunięcie uszkodzeń korpusu drogowego na odcinku około 400 m, a następnie jego wzmocnienie i odtworzenie. Pozwoli to przywrócić pełną funkcjonalność drogi i zapewni ochronę przed dalszym zniszczeniem. A skąd zniszczenia?
„Niekorzystne warunki pogodowe z początku lutego br., w postaci opadów deszczu oraz dodatniej temperatury sprzyjającej intensywnym roztopom, spowodowały nasiąkniecie gruntu i korpusu drogowego. W efekcie doprowadziły do utraty ich stateczności i osunięcia muru oporowego z koszy siatkowo-kamiennych oraz krawędzi jezdni. Doraźnie, do czasu wyłonienia wykonawcy robót, zabezpieczono miejsce obrywu przed dalszym namakaniem. Dodatkowo, w trybie awaryjnym, wprowadzono na tym odcinku drogi ekspresowej ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Pozwoliło to odciążyć jezdnię i maksymalnie odsunąć tor jazdy od uszkodzonej krawędzi jezdni. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do czasu wybudowania bypassu pomiędzy S1 a odcinkiem równoległej drogi gminnej” – podaje GDDKiA.
Objazd umożliwi rozpoczęcie prac naprawczych, rozbiórkę korpusu drogowego do poziomu terenu rodzimego, a następnie jego odbudowę w technologii gwarantującej bezpieczne i bezawaryjne użytkowanie. Przewiduje się również wykonanie strefy przejściowej istniejącego nasypu i dobudowę nasypu do istniejącego. Zaprojektowano wykonanie w podstawie nasypu materaca geosyntetycznego z geosiatek oraz kruszywa zabezpieczającego przed podsiąkaniem kapilarnym wody z podłoża. Konstrukcja nawierzchni drogi zostanie odtworzona zgodnie z wytycznymi zawartymi w katalogu typowych nawierzchni podatnych i półsztywnych. Całość zakończy wprowadzenie docelowej organizacji ruchu. Odtworzone zostanie oznakowanie poziome i pionowe wraz z urządzeniami BRD. Tymczasowy łącznik objazdu zostanie rozebrany, a wykorzystywana w nim droga gminna odtworzona.