Kategorie

Rybnik: Największa w historii miasta inwestycja drogowa otwarta!

10 kwietnia 2020 r. Wielki Piątek. Samo południe. Ta data z pewnością znajdzie się w zapisach dziejów Rybnika jako dzień, w którym otwarta została największa w historii miasta inwestycja drogowa.

 

TOP 5 Silesia Flesz: 5 tysięcy za wycieczkę do lasu, albo na myjnię! To nie żart!
TOP 5 Silesia Flesz – premiera w każdą niedzielę o 19:50 w Telewizji TVS

Budowa rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna ruszyła w kwietniu 2017 roku, choć jej ślad można znaleźć już na mapach z lat 70. ubiegłego wieku. Projektowanie, liczne konsultacje, zabieganie o dofinansowanie, wreszcie sama budowa – ten wieloletni proces inwestycyjny zaowocował wreszcie finałem, w postaci przeszło 10-kilometrowej, obwodnicy Rybnika. Obwodnicy, którą przy prędkości 100 km na godzinę, sprawnie przemieścimy się na przeciwległy kraniec miasta – od drogi krajowej 78, aż po autostradę A1.

– Trochę szkoda, że otwarcie tej najważniejszej w historii rozwoju Rybnika drogi, wypadło w czasie, w którym ze względu na obowiązujące ograniczenia epidemiczne, nie za bardzo mamy okazję by z niej korzystać. Nie zmienia to jednak faktu, że to niezwykle ważny, długo oczekiwany dzień dla naszego miasta. Ta droga nie tylko na stałe zmienia krajobraz południowej części Rybnika, ale co ważniejsze – staje się osią jego dalszego rozwoju, naszym oknem na świat – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera. – Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowani byli w proces powstawania tej inwestycji, wszystkim, których wiara i determinacja doprowadziły do tego, że to co przez lata wydawało się mrzonką, mogło dziś stać się faktem. Pozostaje mi dodać: szerokiej drogi!  

Powiązane artykuły

Przypomnijmy –  największa w historii Rybnika inwestycja drogowa obejmuje:

  • 10,2 km trasy dwujezdniowej
  • 860 m Drogi Śródmiejskiej
  • 13 obiektów inżynieryjnych (11 wiaduktów i 2 mosty)
  • 5 bezkolizyjnych węzłów drogowych
  • liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt.

Łączna wartość projektu to 433.700.000 zł, ale aż 289.989.933 zł z tej kwoty to najwyższe w historii miasta dofinansowanie z funduszy europejskich.

Przez ostatnie miesiące, w których prace budowlane były już zakończone, a procedury odbiorowe wciąż się toczyły, nowa droga kusiła wielu rybniczan, którzy pozwali sobie na spacery czy rowerowe wycieczki. Od teraz nie ma już takiej możliwości:

– Formalne otwarcie Drogi Regionalnej oznacza, że odtąd pojadą nią wyłącznie samochody.  Na drodze nie może się odbywać ani ruch pieszych ani rowerzystów – przypomina Jacek Hawel, naczelnik Wydziału Dróg UM.

Był plan otwarcia tej trasy na jeden dzień dla uprawiających sporty, typu bieganie, rolkarstwo czy kolarstwo. Mieliśmy się spotkać przed oddaniem drogi do użytkowania do ruchu kołowego i przez jeden dzień korzystać z niej w inny sposób niż tylko jadąc samochodem. Niestety epidemia stanęła na przeszkodzie do realizacji tego pomysłu – żałuje prezydent KuczeraTymczasem wszystkim pieszym, rowerzystom i rolkarzom powiem na pocieszenie, że po pierwsze trasa dla was jest wzdłuż wybudowanej trasy Śródmiejskiej, a po drugie jesteśmy w trakcie projektowania dalszej trasy bulwarów na Nacyną w kierunku południowych dzielnic miasta – zapowiada prezydent.

Inwestycję realizowało wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Czy każdy, nawet dzieci, będzie musiał zasłaniać nos i usta? ODPOWIADAMY

Koronawirus na Śląsku: Służby świąt nie mają. To wyjątkowo pracowita Wielkanoc

Puste kościoły i smutna Wielkanoc w czasie epidemii koronawirusa [WIDEO, ZDJĘCIA]

 

źr. UM Rybnik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button