Seniorzy w Katowicach uczą się technologii
Seniorzy bliżej technologii to nie tylko pusty slogan, ale i sposób na to, by uchronić tę grupę wiekową przed cyber-zagrożeniami, których ofiarami padają najczęściej.
Jak wynika z policyjnych statystyk, tylko w tym roku na szkodę seniorów powyżej 60 roku życia w województwie śląskim dokonano 140 przestępstw, a przestępstw internetowych w tej grupie osób w ogóle odnotowano 150. Najczęściej oszuści wykorzystują popularne metody „na wnuczka” czy „policjanta”, choć coraz większa aktywność cyfrowa i mobilna seniorów powoduje, że dają się nabrać również na fałszywe smsy i maile.
– Trochę też mitu jest w tym, że to seniorzy są tą najbardziej ufną i najłatwiejszą do oszukania grupą społeczną. Bo są takie badania, które pokazują, że to jest po prostu grupa docelowa oszustów. Czyli czynnik ryzyka polega właściwie na byciu seniorem. Seniorzy też czują, że nie są do końca wyedukowani. Sami seniorzy twierdzą, że oni bardziej intuicyjnie się poruszają. A na tym wszyscy oszuści bazują, właśnie na intuicji, że automatycznie w coś klikniemy. Klikniemy jakiś link, coś wygląda znajomo i teraz trzeba tego seniorów nauczyć bo oni nie dorastali z tą technologią – mówi dr Dominika Ochnik, Psycholog Internetu Akademii Śląskiej w Katowicach.
Najnowsze badanie pokazują jednak, że ponad 80% seniorów używa bankowości elektronicznej, a 75% z nich dokonuje płatności kartą. Dlatego w Katowicach poszerza się sieć punktów Cyfrowego Wsparcia Seniorów.
– Kilka zadań stoi przed tym punktem. Po pierwsze odpowiadamy na potrzeby seniorów, którzy chcieli uczyć się obsługi smartfona i to na dwóch poziomach – poziom podstawowy albo ktoś już korzysta z podstawowych funkcji i chciałby wykorzystywać więcej możliwości telefonu smartfonowego. Jest tutaj też taki cel integracji, jest kawa, herbata, ciastko, można więc tutaj porozmawiać. Fundacja, która na zlecenie miasta prowadzi ten program, przygotowała podręcznik on jest dostosowany do możliwości seniorów. I również jednym z elementów jest kwestia bezpieczeństwa w sieci – mówi Małgorzata Moryń-Trzęsimiech, naczelniczka wydziału polityki społecznej UM Katowice.
To już kolejny taki punkt, który został uruchomiony w mieście. W zeszłym roku udało się wyszkolić kilkuset seniorów.
– W ubiegłym roku przeszkoliliśmy około dwustu seniorów w zakresie cyfrowych rozwiązań, a w tym roku – mamy dopiero początek marca – a już sześćset osób skorzystało już z tego wspomagania cyfrowego. A więc nauki posługiwania się czy to smartfonem czy poszczególnymi systemami komputerowymi, dzięki którym mogą łączyć się z urzędami miast czy innych instytucji i załatwiać swoje sprawy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Sami seniorzy, co widać po frekwencji podczas szkolenia, wykazują duże zainteresowanie i zaangażowanie w naukę wiedząc, że większa świadomość, to większa czujność podczas korzystania z urządzeń mobilnych.
Fatima Orlińska