Śląskie: Luźniejsze 60 km. Rozbudowa autostrady A4
Podpisano program inwestycji dot. rozbudowy 60-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Katowicami, a granicą województwa opolskiego. Przebudowie ulegnie również 11 węzłów drogowych znajdujących się na danym odcinku A4.
Obecnie jezdnia główna autostrady na odcinku pomiędzy węzłem Katowice Murckowska, a węzłem Gliwice Sośnica posiada przekrój 2×3, zmienny miejscowo 2×2 lub 2×4, a od węzła Gliwice Sośnica w stronę Opola 2×2. Ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, gdzie średniodobowy ruch oscyluje od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, istniejący przekrój autostrady jest niewystarczający, a poruszanie się po nim nie gwarantuje oczekiwanej swobody ruchu.
A4 celem rządu
Za rozbudową autostrady przemawia również długi czas eksploatacji oraz osiągniecie warunków brzegowych trwałości zmęczeniowej autostrady A4, czyli jej zużycie. W związku z tym w najbliższej przyszłości konieczne będzie wykonanie remontu nawierzchni. Dlatego zachodzi uzasadniona potrzeba rozbudowy autostrady o dodatkowe pasy.
– Rozbudowa autostrady A4 jest celem rządu i dlatego została przewidziana w obecnym programie drogowym. Musimy być gotowi na wyzwania współczesności i przyszłości, dlatego Polska musi realizować ambitne projekty transportowe: zarówno drogowe, jak i kolejowe i lotnicze – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Węzły do przebudowy
Wraz z rozbudową jezdni autostrady o dodatkowe pasy ruchu, przebudowie ulegnie 11 węzłów drogowych (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska), 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (Proboszczowice, Chechło, Kozłów, Rachowice, Wirek, Halemba) oraz ponad 150 obiektów inżynieryjnych, z czego większość, bo 119 stanowią wiadukty. W ramach prac rozebrana zostanie również dawna infrastruktura manualnego systemu poboru opłat.
Trochę poczekamy
Ogłoszenie postępowania przetargowego na przygotowanie dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego powinno nastąpić na początku przyszłego roku. Zakończenie etapu przygotowawczego przewidziano do 2028 roku. Realizację inwestycji zaplanowano w systemie Projektu i Buduj na lata 2031-2033.