Śląskie: Po udanym pilotażu numer alarmowy 997 będzie przeniesiony do CPR. Co to zmienia?
Do grudnia będzie trwał proces przełączania numeru 997, który będzie nadal działał, zmieni się natomiast miejsce odbioru zgłoszenia. Dzięki temu, że informacja od razu trafi do operatów numerów alarmowych w CPR, możliwe będzie jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb.
Przejęcie obsługi zgłoszeń z numeru alarmowego 997 przez operatorów Centrów Powiadamiania Ratunkowego spowoduje odciążenie dyspozytorów służb ratunkowych. Dyspozytorzy z Policji będą otrzymywali z CPR tylko te zgłoszenia alarmowe, w których zagrożone jest życie, zdrowie, mienie, bezpieczeństwo lub porządek publiczny.
Przypominamy, że operatorzy numerów alarmowych w CPR odebrali w zeszłym roku prawie 8,5 mln fałszywych zgłoszeń (prawie 45 proc. wszystkich). Odsetek zgłoszeń fałszywych w 2017 r. zmniejszył się o ponad 2 proc. Jednak w dalszym ciągu jest to ogromna liczba zgłoszeń. W związku z tym przełączenie numeru alarmowego 997 do CPR pozwoli na wyeliminowanie bezpośredniego kierowania do służb zgłoszeń niezasadnych lub fałszywych. Będzie to miało pozytywny wpływ zarówno na czas, jak i na skuteczność udzielania pomocy osobom, które rzeczywiście jej potrzebują.
Udany pilotaż w województwie śląskim
Pilotaż przełączenia numeru alarmowego 997 do CPR przeprowadzono już w naszym województwie. Od 13 do 24 listopada 2017 r. CPR w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim sukcesywnie przejmowało połączenia wpływające na numer alarmowy 997 od 32 Komend Miejskich i Powiatowych Policji. Od 5 miesięcy katowickie Centrum obsługuje zgłoszenia, które dotychczas trafiały do Policji bezpośrednio na 997. Co się przez to zmieniło? – W pracy Operatorów Numerów Alarmowych i dla naszych obywateli naprawdę niewiele. Operatorzy Numerów Alarmowych od 2013 r. (odkąd na terenie naszego województwa funkcjonuje Centrum Powiadamiania Ratunkowego) przyjmowali zgłoszenia, które następnie kierowali np. do Policji. Obecnie „Zgłaszający”, który wybierze numer 997 nie rozmawia z policjantem, lecz z Operatorem Numeru Alarmowego. Ten przyjmuje dane o zgłoszeniu i przekazuje do dyżurnego policjanta – wyjaśnia wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.
– Nasi pracownicy to profesjonaliści i dobrze przygotowani do pracy fachowcy. Nie ma żadnych obaw co do tego, że nie poradzą sobie ze zgłoszeniem podlegającym obsłudze przez Policję. Współpraca z funkcjonariuszami układa się doskonale, a z moich informacji wynika, że dyżurni w komendach obecnie mogą więcej czasu poświecić na zarządzanie swoimi siłami w związku z obsługą zgłoszeń, zamiast prowadzić czasami długotrwałe i niepotrzebne rozmowy – mówi Tomasz Michalczyk, dyrektor CPR w Katowicach. Jak zauważa, spadła liczba połączeń tzw. fałszywych, ale jest to również zasługa nowego przepisu, który mówi o odpowiedzialności karnej za bezzasadne blokowanie numeru alarmowego 112, a który wszedł w życie 19 listopada 2017 r.
Województwo śląskie nie zostało wybrane przypadkowo do pilotażu – to właśnie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach odbiera w skali roku najwięcej zgłoszeń. W 2017 r. było ich 2,2 mln. Trzeba podkreślić, dobre wyniki pilotażu przeprowadzonego w naszym województwie sprawiły, że na ten rok zaplanowano przejęcie przez CPR obsługi numeru alarmowego 997 w całej Polsce.
Sprawniejsze przyjmowanie zgłoszeń
Odbieranie zgłoszeń bezpośrednio przez operatorów CPR pozwala na jednoczesne i automatyczne (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) powiadomienie wszystkich służb właściwych ze względu na rodzaj zdarzenia. Skróceniu ulega również czas oczekiwania na odebranie połączeń. Średni czas mierzony od momentu wybrania numeru alarmowego 112 do odebrania połączenia przez operatora numerów alarmowych w CPR wynosi około 10 sekund. Po przełączeniu numeru alarmowego 997 do CPR, czas oczekiwania na połączenie będzie podobny. Kolejnym efektem przełączenia numeru alarmowego 997 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych.
W kwietniu nastąpi przełączenie numeru alarmowego 997 do CPR w województwie opolskim i świętokrzyskim. Natomiast w maju przełączanie obejmie województwa lubuskie i kujawsko-pomorskie.
(źr:ŚUW w Katowicach)