REKLAMA
Kategorie

Sosnowiec: dworzec w Maczkach zmieni się nie do poznania [WIZUALIZACJE]

W lipcu ubiegłego roku podpisano list intencyjny pomiędzy PKP, a Politechniką Śląską w Gliwicach o zamiarze utworzenia Centrum-Naukowo Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Siedzibą placówki będzie odrestaurowany i przystosowany do pełnienia nowej funkcji zabytkowy budynek nieczynnego dworca kolejowego Sosnowiec – Maczki.

 

Zgodnie z projektem oprócz dworca wyremontowany zostanie jeszcze jeden budynek, który ma pełnić funkcję usług handlu i gastronomii związanych z obsługą uczelni oraz mieszkańców Maczek. – Zależy nam, aby to miejsce zmieniło swoje oblicze. Dlatego na tzw. „ryneczku” powstanie całkowicie nowa jakość architektury przestrzeni publicznej, poprzez realizację nowego placu z elementami nawiązującymi do charakteru tego jakże ważnego w historii miejsca. Wspólnie z Projektantem – dokładamy wszelkich starań by całość projektowanej przestrzeni była funkcjonalna i przyjazna przyszłym użytkownikom oraz mieszkańcom Maczek. Mam nadzieję, że wynik naszej pracy będzie zadowalający – mówi Jeremiasz Świerzawski, Dyrektor Projektu w Departamencie Inwestycji PKP S.A. Koncepcja zakłada także budowę przejścia podziemnego łączącego budynek stanowiący pozostałość po historycznej zabudowie w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej (przy ul. Krakowskiej) z budynkiem byłego dworca kolejowego (międzytorze linii kolejowych).

 

Powiązane artykuły

Dzięki dobrej współpracy kolei z miastem udało się jeszcze przed rozpoczęciem prac przeprowadzić badania archeologiczne w miejscu, w którym stała kiedyś cerkiew, a niebawem rozpoczną się prace związane z budową parkingu. – Mieliśmy sygnały, że na tym obszarze byli pochowani żołnierze  radzieccy, którzy po wojnie zostali ekshumowani, jednak dla pewności przeprowadziliśmy badania, które wskazywały, że możemy coś znaleźć. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić prace archeologiczne, które potwierdziły nasze przypuszczenia, bowiem znaleźliśmy szczątki kilkunastu radzieckich żołnierzy oraz prawosławnego księdza –  tłumaczy Katarzyna Sobota-Liwoch z Muzeum w Sosnowcu.

 

Wykopaliska już się zakończyły, dzięki temu nie ma obaw, że inwestycja zostanie wstrzymana w czasie już samej realizacji. PKP S.A. zlecił przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej: ekspertyz i inwentaryzacji oraz opracowanie wielobranżowego projektu budowlanego i wykonawczego oraz  uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Przetarg wygrała firma PAS PROJEKT ARCHI STUDIO z Nadarzyna. – Chcemy odtworzyć każdy detal – opisuje Jeremiasz Świerzawski. –  Jestem mile zaskoczony tym jak wszyscy zaangażowali się w ten projekt. To pokazuje jak ważna dla władz Sosnowca, ale i sosnowiczan jest ten projekt – dodaje.

 

Stacja kolejowa Sosnowiec-Maczki przez długi czas nazywana była Granicą i była końcową stacją linii warszawsko-wiedeńskiej kolei żelaznej, a także ostatnią stacją przed granicą austriacką.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button