Kategorie

System viaTOLL od 1 października na S1 Bielsko-Biała – Żywiec

Od 1 października sieć dróg płatnych viaTOLL powiększy się o około 150 km. Do mapy płatnych tras dołączy m.in. fragment drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Bielsko-Biała Mikuszowice – Żywiec Browar. Po rozszerzeniu długość dróg objętych opłatą elektroniczną w województwie śląskim wzrośnie do ponad 320 km, a w całej Polsce – do ponad 3 300 km.

 

To już siódmy etap rozbudowy sieci dróg objętych systemem viaTOLL. Z początkiem przyszłego miesiąca do mapy płatnych tras dołączą następujące odcinki autostrad A1 i A4 oraz dróg ekspresowych S1, S3, S6, S8, S17 i S74:

 

•    Autostrada A1 – węzeł Łódź Północ – węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km),
•    Autostrada A4 – węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km),
•    Droga ekspresowa S1 – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice – węzeł Żywiec Browar
(ok. 18,1 km),
•    Droga ekspresowa S3 – węzeł Miękowo – węzeł Goleniów Północ (ok. 4,1 km),
•    Droga ekspresowa S6 – węzeł Nowogard Zachód – węzeł Nowogard Wschód (ok. 7,2 km),
•    Droga ekspresowa S8 – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D – węzeł Wrocław Południe (ok. 3,39 km),
•    Droga ekspresowa S8 – węzeł Rzgów – węzeł Łódź Południe (ok. 5,1 km),
•    Droga ekspresowa S8 – węzeł Paszków – węzeł Opacz (ok. 9,4 km),
•    Droga ekspresowa S8 – węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska (ok. 4,6 km),
•    Droga ekspresowa S17 – Michałówka (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W) – węzeł Garwolin Południe (ok. 10,9 km),
•    Droga ekspresowa S74 – węzeł Kielce Bocianek – Cedzyna (połączenie z drogą krajową
nr 74) (ok. 5,3 km).

 

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL został uruchomiony w lipcu 2011 roku i jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC. Na koniec sierpnia w systemie zarejestrowanych było ponad 1 mln 5 tys. pojazdów oraz 626 tys. użytkowników. Operator systemu rozdystrybuował ponad 61 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych
dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys. przekazał w użytkowanie służbom ratowniczym.

 

Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (wnoszonymi manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie
z odcinków autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica wyniosły niemal 6,59 mld zł, a każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się średnio o kolejne 5 mln. Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna 1,1 mld zł netto, na rozszerzenia – 166 mln zł netto, a koszty operacyjne – 1 mld 135 mln zł netto.

 

Najbardziej dochodowymi drogami w ramach systemu viaTOLL są autostrada A4, droga ekspresowa S8 oraz autostrada A2. Tylko przez ostatnie pół roku te trzy trasy wygenerowały łącznie ponad 429,4 mln zł wpływów, przy czym zdecydowanie największa część tej kwoty, bo aż 218,5 mln przypada na A4. Biegnąca m.in. przez województwo śląskie droga ekspresowa S1 znajduje się na ósmym miejscu zestawienia. W ciągu ostatnich 6 miesięcy wpływy wygenerowane przez użytkowników systemu viaTOLL na tej trasie wyniosły ponad 15,8 mln zł.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button