Szybciej i wygodniej koleją z Katowic pod Baranią Górę
Będą szybsze i wygodniejsze podróże z Katowic w Beskid Śląski. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują trasę Żywiec – Węgierska Górka. Wyremontowane perony na przystankach Radziechowy Wieprz, Cięcina Dolna i Cięcina ułatwią podróże mieszkańcom i turystom. Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa dzięki dodatkowej sygnalizacji na przejazdach kolejowo-drogowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 29.05.2018 r. umowę za prawie 35 mln zł netto na przebudowę trasy Żywiec – Węgierska Górka na linii Katowice – Zwardoń. To kolejny odcinek, który PLK przebudują w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa)”. Trwają już prace na linii Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra.
Wygodniejsze perony
W ramach prac PLK przebudują perony na przystankach Radziechowy Wieprz, Cięcina Dolna i Cięcina. Perony będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Zostaną wyposażone w wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Nowe oświetlenie peronów, dojść oraz oznakowanie przystanków osobowych zapewni większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym.
Większy poziom bezpieczeństwa
Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych wymieniona zostanie nawierzchnia. Na 3 z nich zostanie dodatkowo zainstalowana sygnalizacja świetlna. Przejazdy zostaną wyposażone w nowe oświetlenie i monitoring. Większy poziom bezpieczeństwa na odcinku Żywiec – Węgierska Górka zapewni także montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Sprawniej i szybciej w góry
W ramach inwestycji wymienionych zostanie ok. 8 km torów i 9 km sieci trakcyjnej, a 21 obiektów inżynieryjnych będzie odremontowanych, w tym 7 mostów, m.in. nad rzeką Leśnianką i Sołą. Inwestycja na trasie Żywiec – Węgierska Górka umożliwi sprawniejsze i szybsze przejazdy pociągów. Po zakończeniu robót składy będą mogły jeździć nawet dwukrotnie szybciej do 100 km/h (obecnie 50 – 60 km/h) na części wyremontowanej trasy. Rozpoczęcie robót planowane jest w sierpniu 2018 r. natomiast zakończenie w czerwcu 2019 r. Tak duży i szeroki zakres robót będzie wymagał wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Żywiec – Zwardoń od dnia 07.08.2018r. do dnia 07.11.2018 r.
Zmienia się linia z Bielska Białej do Żywca
Trwają już prace na odcinku Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra. PLK wymieniły m.in. tory na tym odcinku prac, rozjazdy w stacji Bielsko Biała Leszczyny. Przebudowano kompleksowo sieć trakcyjną. Zakończono roboty związane z przebudową peronów na stacjach: Bielsko Biała Leszczyny, Wilkowice Bystra (peron 2) oraz na przystankach osobowych: Bielsko Biała Lipnik (peron 2) i Bielsko Biała Mikuszowice (peron 2). Na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych została wymieniona nawierzchnia drogowa, a na czterech montowane są nowe urządzenia sygnalizacji przejazdowej. Zakończono remont 25 obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. wiaduktów i mostów. Efektem prac będzie podniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo- drogowych oraz komfort obsługi podróżnych. Zakończenie robót na odcinku Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra planowane jest w październiku 2018 r.
Cały projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa)” – o wartości 200 mln zł jest finansowany z budżetu państwa.
(źr: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.)