Tak, Ukraina naprawdę chce odbudować największy samolot świata. Skąd wezmą 800 milionów?
To sprawa honoru i narodowej dumy. Prezydent Ukrainy oznajmił w maju 2022: Chcemy odbudować największy samolot na świecie, Antonov An-225 „Mrija”. To nie jest kwestia pieniędzy, a priorytet. Odbudujemy „Marzenie” ku czci poległych ukraińskich pilotów. Jak chce to zrobić?
Antonov An-225 był legendą, kiedy latał, a kiedy został zniszczony – stał się dosłownie bohaterem narodowym. Tak, mówimy o samolocie. To teraz sprawa narodowa i honorowa dla Ukrainy, by go odbudować. I to też obiecał prezydent Wołodymyr Zełenski. Chcemy odbudować największy samolot na świecie, Antonov An-225 „Mrija” – ogłosił. Maszyna miałaby zostać wskrzeszona ku czci ukraińskich pilotów, którzy polegli w walkach z rosyjskim najeźdźcą. Taką obietnicę prezydent Zełenski złożył 19 maja. I od zaczęło się szacowanie, ile pieniędzy na to potrzeba. A potrzeba co najmniej 800 milionów dolarów. Jeśli nie miliard.
– To nie jest kwestia finansowa, to sprawa naszej ambicji. Jesteśmy w kontakcie z Antonowem. Odbudowa „Marzenia” jest sprawą priorytetową, wizerunkową. Świadectwem waleczności naszych pilotów – powiedział Wołodymyr Zełenski.
Jak doszło do zniszczenia Antonova An-225 Mrija
Przypomnijmy. Marzenie to największy samolot świata. An-225 Mriya miał 84 m długości i 88,4 m rozpiętości skrzydeł. Wysokość: 18,1 m. Można było tu załadować 250 ton.
Informacja o zniszczeniu samolotu pojawiała się tuż po wybuchu wojny, 26 lutego, dwa dni po inwazji Rosji na Ukrainę. Samolot był na lotnisku Hostomel. Minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kuleba napisał na Twitterze: BRosja mogła zniszczyć naszą „Moriję”. Ale nigdy nie będą w stanie zniszczyć naszego marzenia o silnym, wolnym i demokratycznym państwie europejskim. Zwyciężymy! – napisał.
– Prawie połowa samolotu została całkowicie zniszczona. Główna część, gdzie mieszkali piloci i nasza kabina pilotów – wszystko zniszczone. Jedno skrzydło i drugie też. Ani lewe półskrzydło, ani prawe półskrzydło nie mogą być używane – wyliczał w wywiadzie.
Plany dokończenia bliźniaka An-225 już były
Odbudowa Antonova An-225 Mrija to sprawa honoru
Ale dziś, kiedy wiadomo, że to dla Ukrainy sprawa honorowa, rzecz wygląda inaczej. Gigantyczny samolot mógłby służyć do celów obronnych i komercyjnych w transporcie dla odpowiednich inwestorów. Czy budowa zostanie sfinansowana bezpośrednio przez samą Ukrainę, czy firma Antonov będzie szukać inwestorów? Była też mowa o współpracy z Turcją. Jedno jest pewne: o An-225 jeszcze usłyszymy!
Oto wizyta An-225 Mrija w Pyrzowicach w 2005 roku