Remonty DrógSilesia Flesz najnowsze informacje

Tylu pasażerów nie mieli nigdy. Rekord

Ponad 340 mln pasażerów kolei w 2022. UTK podaje dane. Rekordowa frekwencja w pociągach.

Rekordowa liczba pasażerów na kolei. 31 stycznia 2023 Urząd Transportu Kolejowego podał statystyki za ubiegły, 2022 rok. Koleją podróżowało w Polsce 342,2 mln osób.

To rekord. Pasażerów było więcej niż w przedpandemicznym 2019 roku – o 6,3 mln. W porównaniu z 2021 r. to wynik wyższy o 97,2 mln (+39,6%).

– Możemy tym samym mówić o powrocie przewozów pasażerskich do trendu wzrostowego sprzed wybuchu pandemii – czytamy w komunikacie. Masa przewiezionych towarów osiągnęła poziom 248,6 mln ton, czyli o 5 mln ton więcej w porównaniu z rokiem 2021.

W 2022 r. średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 69,4 km, co jest wynikiem wyższym o 4,6 km (+7,1%) w porównaniu do 2021 r.

Kolej. Kto miał najwięcej pasażerów?

Wcale nie Intercity! Najwięcej pasażerów miał w 2022 Polregio – ponad 25 proc. wszystkich pasażerów kolei. Drugie są Koleje Mazowieckie, a dopiero trzecie – Intercity. Na czwartym miejscu są Koleje Śląskie, które miały nieco ponad 5-procentowy udział w rynku.

kolej dane
Dane UTK.

Rekordowa liczba pasażerów na kolei była też w grudniu 2022 w zestawieniu do grudnia 2021 r. liczba pasażerów wzrosła o 6,5 mln. To +28,6%. Praca przewozowa o ponad 0,5 mld pasażerokilometrów (+37,2%), a eksploatacyjna o 0,1 mln pociągokilometrów (+0,9%). Średnia odległość przejazdu pasażera to 4,2 km (+6,7%) więcej niż w grudniu 2021 r. Jeśli chodzi o liczbę pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej a także średniej odległości mamy do czynienia z najwyższymi wartościami tych parametrów osiągniętymi w tym miesiącu od 2012 r.

 

-W 2022 r. po dwóch trudnych latach walki z koronawirusem kolej musiała zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem – konsekwencjami wybuchu wojny w Ukrainie. W pierwszych trzech tygodniach konfliktu do Polski trafiło ok. 2 mln uchodźców z tego kraju, co okazało się znacznym wyzwaniem logistycznym. Na dobry wynik wpłynęło nie tylko to, że z usług kolei dodatkowo korzystali obywatele Ukrainy. W obliczu wywołanego przez wojnę wzrostu cen paliw kolej okazała się optymalną formą dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnie oraz na wakacje – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Gdzie są drogie, a gdzie tanie pociągi?

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button