Kategorie

W Katowicach powstanie pierwsza niepubliczna szkoła dla dzieci z autyzmem

Pomimo obowiązujących przepisów prawa oświatowego, problemy te sprawiają, że uczniowie z autyzmem często nie mają zapewnionego kształcenia dostosowanego do swoich zdolności i możliwości psychofizycznych.Jednym z bardziej znaczących jest sama szkoła, nauczyciele, oraz warunki jakie zostaną w niej stworzone.

W Polsce nadal widoczny jest problem niedostatecznej ilości szkół specjalnych i integracyjnych, a te istniejące nie są odpowiednio przygotowane do pracy z uczniami z ASD. Nauczyciele reagują lękiem i różnego rodzaju reakcjami obronnymi, kiedy dowiadują się, że w ich klasie pojawi się uczeń z autyzmem. Większość uczniów z ASD nie przejawia zachowań agresywnych, wszyscy jednak przejawiają odmienne od przyjętych normy zachowania. Jednak i one mają swoja przyczynę.

Może to być przeciążenie bodźcami sensorycznymi czy zbyt wysoki poziom wymagań. Inną przyczyną którą należy brać pod uwagę, są problemy zdrowotne. Dzieci z autyzmem mogą odczuwać ból czy zmęczenie, których nie potrafią zakomunikować.

Wiele zachowań charakterystycznych dla autyzmu może odzwierciedlać deficyt Teorii Umysłu. Osoba z autyzmem nie potrafi od razu docenić czyichś uczuć, wiedzy i przekonań. Stąd sztywność w komunikacji, brak kontroli nad sobą, problemy ze zrozumieniem sytuacji towarzyskich, a co za tym idzie problemy w relacjach społecznych.

Powiązane artykuły

Wysokofunkcjonujące dzieci z autyzmem są coraz częściej przyjmowane do szkół masowych. Jednak to sprawdza się tylko w szkołach, w których stwarza się pracownikom okoliczności do zgłębienia wiedzy na temat pracy z takimi dziećmi. W przypadku dzieci znajdujących się na niższych poziomach rozwoju nie ma wątpliwości, że szkoła specjalna jest najlepszym i jedynym w naszym systemie edukacji rozwiązaniem.

Idealna szkoła dla ucznia z autyzmem to przede wszystkim szkoła otwarta. Szkoła, w której wszyscy – od dyrektora, poprzez nauczycieli, pracowników administracji, obsługi, pań kucharek znają zagadnienie autyzmu, są otwarci, uważnie obserwują, starają się szukać rozwiązań, współpracują ze sobą i z rodzicami. To szkoła, która potrafi, czasem mimo niesprzyjających warunków, licznych klas, wypracować takie rozwiązania, dzięki którym uczeń z autyzmem potrafi w niej znaleźć swoje miejsce, czuje się częścią społeczności szkolnej i jest akceptowany. Szkoła w której program dla danego dziecka opracowany jest przy współpracy wszystkich osób pracujących z nim i oparty jest na ocenie jego indywidualnych potrzeb i możliwości.

Wybór szkoły należy zawsze do rodzica. Jednak nasz system edukacji nie daje rodzicom dużego wyboru. Szkoły masowe są przepełnione i przeważnie niedostosowane do potrzeb edukacyjnych dzieci z autyzmem. Jest tam wielu uczniów, liczne klasy, hałas, a nauczyciele nie zawsze orientują się w problemie, nie wiedzą jak postąpić w trudnych sytuacjach lub nie mają wystarczającej pomocy lub czasu, który mogliby indywidualnie skierować na dane dziecko.

W większych miastach powstaje coraz więcej niepublicznych placówek edukacyjnych zajmujących się kształceniem osób ze spektrum autyzmu. Placówki te oferują naukę w kilkuosobowych klasach, zapewniają dostosowanie metod, form i środków dydaktycznych, pod kątem indywidualnych potrzeb ucznia ze spektru autyzmu. Dzięki wykwalifikowanej kadrze, bogatej bazie oraz dużym możliwościom, szkoły takie zapewniają uczniom niepełnosprawnym kompleksową pomoc psychologiczno-pedagogiczną, a w szczególności zajęcia psychoedukacyjne i specjalistyczne. Dają też możliwość włączania dziecka do mało licznych – kilkunastoosobowych klas z uczniami pełnosprawnymi.

W wrześniu 2016 roku taka właśnie szkoła zostanie otwarta w Katowicach przy ulicy Zielonogórskiej 1. Będzie to pierwsza w mieście niepubliczna szkoła dla dzieci z autyzmem i innymi dysfunkcjami. Szkoła będzie placówką otwartą, w pełni przygotowaną na przyjęcie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. -Mamy nadzieję, że powstawanie takich placówek jak nasza sprawi, że edukacja dziecka ze spektrum autyzmu nie będzie wyzwaniem ponad miarę i możliwości, dzięki czemu każdy rodzic będzie spokojny o edukację swojego dziecka. Bo to jest tak naprawdę najważniejsze – mówią pomysłodawcy i założyciele szkoły. (źr: materiały prasowe)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button