reklama
Silesia Flesz najnowsze informacjeTVS VIDEO

W Sosnowcu testują autobus wodorowy WIDEO

Materiał wideo: Karolina Komada

PKM Sosnowiec zaczyna testy autobusu wodorowego. To polski NesoBus. Ma zasięg 450 km. Będzie testowany na trzech liniach. NesoBus miał swoją premierę w maju 2022. 

 

Autobus wodorowy w Sosnowcu będzie testowany na liniach 160S i 813 oraz na linii 84 w Dąbrowie Górniczej. Dwunastometrowy autobus wodorowy na pokład może zabrać 93 pasażerów. Z wyglądy nie różni się właściwie niczym od pojazdów jeżdżących już w komunikacji miejskiej. Tym, co go wyróżnia jest paliwo, które go napędza.

 – Jest autobusem napędzanym energią elektryczną, natomiast różni się tym od autobusów typowo elektrycznych, że na dachu ma zamontowaną mini elektrownię, która wytwarza energię elektryczną z wodoru. Przy użyciu tlenu, to jest odwrotność procesu elektrolizy. Produktem jest energia elektryczna, która napędza autobus, a produktem ubocznym jest woda, która w postaci pary jest z autobusu wydalana – mówi Maciej Nietopiel, Polski Autobus Wodorowy.

Przez najbliższy tydzień (luty 2024) pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu będą sprawdzać, jak jeździć się tym pojazdem.

Po co są testy autobusów wodorowych w Sosnowcu?

-Przede wszystkim testy są potrzebne do sprawdzenia tej technologii i napędu wodorowego. Mamy w eksploatacji 25 autobusów elektrycznych, które wymagają codziennego ładowania, aby wykonywały swoje zadania. Ten autobus jest również elektryczny, ale tej cechy nie posiada i powinien wykonać tę pracę przewozową bez ładowania i tę technologię chcemy sprawdzić – mówi Piotr Grabek, PKM Sosnowiec.

Autobus nie emituje spalin, tankuje się w 15 minut, a jego zasięg to ponad 400 km. W ubiegłym roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chciała kupić 20 autobusów wodorowych. Jednak wycofała się z tego, bo zbyt wysokie byłyby koszty wodoru. Teraz jednak GZM wraca do tego pomysłu.

-Planujemy zakup 8 autobusów zasilanych wodorem i 22 autobusów zasilanych elektrycznie. Pięć autobusów na wodór trafiłoby do PKM Tychy, pozostałe do PKM Katowice. Oba te PKM-y mają doświadczenie i też infrastrukturę związaną z zasilaniem autobusów paliwem CNG, a technologia wodorowa jest stosunkowa podobna. Przetarg zamierzamy ogłosić pod koniec pierwszego kwartału tego roku – mówi Łukasz Zych, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Autobusy wodorowe firmy NesoBus były testowane, m.in. w Warszawie, Trójmieście, Wrocławiu, czy Częstochowie. Takie same autobusy od października jeżdżą już po Rybniku. Miasto zakupiło łącznie 20 sztuk. 

 – Jeden autobus po postępowaniu przetargowym wyniósł nas około 2,689 mln złotych. Natomiast pozyskane dofinansowanie pozwoli nam na zwrot ponad 35 mln złotych. Mamy bardzo pozytywne informacje ze strony mieszkańców, że autobusy są ciche i wygodne. My w Rybniku posiadamy drugą w Polsce stację tankowania wodorem, gdzie każdy z mieszkańców może do nas przyjechać i zatankować taki pojazd – mówi Ewelina Włoch, Urząd Miasta Rybnik.

W Sosnowcu autobus wodorowy będzie testowany na liniach 160S, 813 i 84.

Testy autobusów

Katowice: Testy autobusu autonomicznego

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button