Węgiel od samorządów. Kto może go kupić i w jakiej cenie?
Samorządy będą mogły sprzedawać mieszkańcom węgiel. Lokalni włodarze mają niewiele czasu, by zgłosić chęć zakupu surowca.
Do wtorku do północy gminy chcące kupić węgiel dla mieszkańców muszą zamieścić informację o tym w BIP. W tym celu konieczne jest wypełnienie formularza na stronie cieplo.gov.pl – przypomniało Ministerstwo Aktywów Państwowych.
Następnie, gmina czeka na kontakt mailowy lub telefoniczny od spółki, który następuje do kilku dni roboczych. Spółka przekazuje gminie niezbędne dokumenty potrzebne do zawarcia umowy. Po podpisaniu umowy zostaje ustalony harmonogram dostawy i miejsce odbioru surowca. Koszt transportu i wybór sposobu dystrybucji węgla dla gospodarstw domowych leży po stronie Gminy. W przypadku, kiedy gmina nie zajmie się dystrybucją węgla, może do tego zgłosić się gmina sąsiednia albo prywatny skład.
Podmiot, który wprowadza do obrotu węgiel może zawrzeć z gminą umowę po cenie gwarantowanej nie wyższej niż 1500 zł brutto za tonę węgla, a mieszkańcom może sprzedawać maksymalnie za 2 tys. zł. Doliczone 500 zł to koszt transportu.
Węgiel dla samorządów będzie sprzedawany przez: Polską Grupę Górniczą (PGG), PGE Paliwa, Węglokoks, Węglokoks Kraj, Tauron Wydobycie, a także LW Bogdanka. Samorządy, które kupiły węgiel przed wejściem tej ustawy po wyższej cenie, będą mogły wnosić o zwrot różnicy.
KTO MOŻE KUPIĆ WĘGIEL?
Osoby, które otrzymały dodatek węglowy w wysokości 3.000 zł na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 o “dodatku węglowym” lub osoby, które nie wystąpiły o wypłatę dodatku węglowego, ale są uprawnione do jego otrzymania.
W JAKIEJ CENIE MOŻNA KUPIĆ WĘGIEL?
Jeżeli cena zakupu 1 tony węgla opałowego (typu groszek lub orzech) wynosiłaby do 2 000,00 zł brutto*, to prosimy o wskazanie ile Pan/Pani chce zakupić węgla i kiedy? Możliwe zamówienie to 1 tona lub 1,5 tony. Cena węgla nie obejmuje kosztów transportu do odbiorcy na terenie miasta.
JAK WYGLĄDA PROCES ZAKUPU WĘGLA?
Jeśli chce Pan/Pani kupić węgiel, to pierwszym krokiem jest wypełnienie poniższej deklaracji. Pozwoli to nam oszacować ile węgla musimy zamówić.
Na podstawie wyników ankiety, podjęta zostanie ostateczna decyzja o formie realizacji programu. W przypadku znaczącego zainteresowania, Urząd Miejski w Świętochłowicach wdroży procedurę składania wniosków o zakup węgla na preferencyjnych zasadach.
Decyzja i szczegółowe zasady składania wniosków zostaną podane do publicznej wiadomości.
Poniżej znajdziecie Państwo odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:
Gdzie odbiorę węgiel?
Węgiel będzie do odbioru w MPGK w Świętochłowicach sp. z o.o. Ustalenie czasu i miejsca odbioru nastąpi po pozytywnej weryfikacji wniosku.
Czy jest możliwość zapłacenia za węgiel po odbiorze?
Nie. Zakup węgla jest możliwy jedynie poprzez przedpłatę.
Czy węgiel posiada odpowiednie certyfikaty?
Węgiel, posiada odpowiednie certyfikaty. Badania węgla przeprowadzają niezależne i akredytowane laboratoria. Całkowitą odpowiedzialność za jakość węgla ponosi podmiot wprowadzający do obrotu.
Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy?
Do zawarcia umowy sprzedaży węgla niezbędne jest złożenie wniosku.
Jakie rodzaje węgla są dostępne?
W ofercie dostępny jest groszek i orzech.
Czy muszę sam organizować transport?
Za transport odpowiada odbiorca lub może być zorganizowany, za dodatkową opłatą.
Jaki jest czas realizacji zamówienia?
Czas realizacji zamówienia uzależniony jest od ilości dostępnego węgla w MPGK w Świętochłowicach sp. z o.o. i terminów dostaw od podmiotu wprowadzającego węgiel do obrotu.
Ile maksymalnie węgla mogę zakupić?
Minister właściwy do spraw aktywów państwowych określił, w drodze rozporządzenia, ilość paliwa stałego dostępną dla jednego gospodarstwa domowego w ramach zakupu preferencyjnego odpowiednio w okresie:
- 1,5 tony do 31 grudnia 2022 r.
- 1,5 tony od 1 stycznia do 30 kwietnia 2023 r.
Czy mogę gdzieś sprawdzić status zamówienia?
Status realizacji zamówienia można będzie sprawdzić, dzwoniąc na numer infolinii, obsługiwany przez podmiot wyznaczony przez gminę do realizacji zadania dostawy węgla.
Czy mogę zwrócić towar?
Towar może zostać zwrócony, w przypadku gdy, w świetle powszechnie obowiązujących przepisów prawa, nabywca ma prawo do skorzystania z uprawnień przysługujących konsumentowi.
Źródło: Ministerstwo Aktywów Państwowych