REKLAMA
BiznesRemonty DrógSilesia Flesz najnowsze informacje

Więcej za przejazd A4. Od dzisiaj

Podwyżka na autostradzie A4 Kraków – Katowice od kwietnia 2024. Za przejazd A4 Katowice-Kraków kierowcy osobówek zapłacą 16 złotych, czyli o złotówkę więcej niż dotychczas.

 

Nowe stawki opłat za przejazd autostradą A4 Katowice- Kraków od 1 kwietnia. To kolejna podwyżka za tę autostradę w ostatnich latach. Kiedy kończy się koncesja dla Stalexportu i czy A4 będzie darmowa?

Aktualne stawki na A4 Kraków – Katowice

  • motocykle: 8 zł
  • pojazdy kategorii 1: 16 zł
  • pojazdy kategorii 2: 29 zł
  • pojazdy kategorii 3: 29 zł
  • pojazdy kategorii 4: 49 zł
  • pojazdy kategorii 5: 49 zł

Powyższe opłaty będą obowiązywać na każdym z dwóch placów poboru, tj. w Mysłowicach i Balicach.

Kiedy A4 Katowice – Kraków będzie darmowa?

Przypomnijmy. Na początku 2023 roku GDDKiA negatywnie zaopiniowała podwyżkę na A4. Ale zarządca trasy nie ma obowiązku tej opinii brać pod uwagę, a GDDKiA nie ma mocy, by podwyżkę zatrzymać. 

Powiązane artykuły

Jednak już od roku wiadomo, że koncesja dla Stalexportu, która obowiązuje do 2027 roku, nie będzie przedłużana, zaś autostrada A4 z Krakowa do Katowic stanie się darmowa. Tak przynajmniej zapowiedział poprzedni rząd PiS. Od wakacji kierowcy aut osobowych nie płacą za przejazd autostradami „rządowymi”, czyli np. A4 na odcinku Gliwice – Wrocław i A2 Konin — Stryków. Politycy zapowiedzieli również wielką rozbudowę trasy do trzech pasów.

Pierwsza polska płatna autostrada

Przypomnijmy. A4 Katowice – Kraków powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. XX wieku. Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie nią w 1997 roku. Wtedy Polska była za biedna, by samodzielnie budować trasę. Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 roku. Wtedy przejazd całym odcinkiem A4 kosztował 8 zł (płaciliśmy po 4 zł na bramce). W roku 2001 roku stawki wzrosły do 10 zł (2x 5 zł). 

Koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button