Remonty DrógSilesia Flesz najnowsze informacjeTechnologie

Wiemy, kiedy ruszy system ŚKUP po awarii

14 lutego ZTM wydało nowy komunikat w sprawie awarii systemu ŚKUP. Kiedy wszystko znów będzie działać? Czytajcie, co mówi ZTM.

Oto nowy komunikat dla pasażerów w sprawie awarii systemu ŚKUP.

W ciągu ostatnich dni informatykom udało się zbudować na nowo bezpieczną infrastrukturę i odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym najważniejszą z baz, zawierającą dokonywane przez pasażerów transakcje.
– Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu – mówi Łukasz Zych z biura
prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem
uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania. Od tego zależy ostateczna data usunięcia
awarii – podkreśla.

Ponowne uruchomienie systemu ŚKUP jest planowane w tym tygodniu.

Specjaliści, którzy zajmują się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem pracują 24 godziny na dobę nad usunięciem skutków awarii. Udało się odtworzyć wszystkie bazy danych. Usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładnie system zostanie ponownie uruchomiony dla pasażerów. 

W godzinach porannych 14 lutego pasażerowie mogli zaobserwować testy działania poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostaną odtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy
mogli mówić o jego pełnej sprawności. – Poinformujemy o tym w osobnym komunikacie – dodaje
Łukasz Zych.

Przypomnijmy. Awaria systemu ŚKUP nastąpiła w nocy z 7 na 8 lutego 2023. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich (cyberatak). ZTM zapewnia, że nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawa została również zgłoszona na policję.

Kiedy ruszy system ŚKUP? Oto co mówią eksperci

Na razie pasażerowie mogą wciąż kupować bilety papierowe lub w aplikacjach. Jednorazowe bilety papierowe są dostępne w ok. 1000 punktach sprzedaży, wszystkie rodzaje biletów jednorazowych (20, 40 i 90 minut) są sprzedawane przez kierowców i motorniczych. Bilety komunikacji miejskiej można kupować również za pomocą aplikacji mobilnych, które są dostępne na rynku (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade oraz części aplikacji bankowych). Posiadacze biletów wieloprzejazdowych będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy kosztu zakupu biletów jednorazowych, jak również zostanie wydłużona ważność tych biletów – informuje ZTM.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button