BiznesRemonty DrógSilesia Flesz najnowsze informacje

Zakończenie przebudowy DW948

Po kilku latach intensywnych prac budowlanych zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej nr 948, jednej z kluczowych tras komunikacyjnych w regionie. Inwestycja, której wartość całkowita wyniosła niemal 279 milionów złotych, znacząco poprawi bezpieczeństwo, komfort podróży oraz dostępność komunikacyjną dla mieszkańców i turystów w powiecie żywieckim. 

Przebudowa DW948 – szczegóły inwestycji

Projekt „Przebudowa DW948 od DK52 do DW946” obejmował remont drogi na odcinku 17,4 km – od skrzyżowania z drogą krajową nr 52 w Kobiernicach do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 946 w Żywcu-Oczkowie. Inwestycja została podzielona na dwie części:

  • Część I: odcinki A, B, C (od km 17+651 do km 30+520) – w trakcie procedury odbiorowej,
  • Część II: odcinki D, E (od km 30+520 do km 35+013) – zakończenie robót  23 stycznia 2024 roku.

Nowoczesna droga dla regionu

Nowo przebudowana droga to nie tylko poprawa jakości nawierzchni, ale również realizacja szeregu działań związanych z bezpieczeństwem użytkowników. Zastosowanie nowoczesnych materiałów, takich jak ciche nawierzchnie (mieszanka BBTM), energooszczędne oświetlenie oraz poprawione odwodnienie, zapewnią lepsze warunki jazdy przez długie lata.

– Na trasie występują tereny aktywnych osuwisk, dziewięć obiektów mostowych, w tym: most nad rzeką Sołą, most nad jarem, most nad Wilczym Jarem, most nad potokiem Oczków oraz przepusty przeprowadzające istniejące cieki pod drogą wojewódzką. Ukształtowanie drogi wymuszało usytuowanie licznych konstrukcji oporowych, stanowiące zabezpieczenie skarp wzgórza lub umocnienie korpusu drogi – wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniew Tabor.

Przebudowa DW948 to także inwestycja w infrastrukturę mostową. Na trasie powstały nowe konstrukcje oporowe, a osuwiska, które w przeszłości stanowiły zagrożenie dla bezpieczeństwa, zostały zabezpieczone specjalistycznymi technologiami. Zastosowanie pali żelbetowych, mikropali kotwiących oraz umocnienia skarp przy pomocy gabionów znacząco poprawia stabilność całego odcinka.

Powiązane artykuły

Korzyści dla mieszkańców i turystów

Dzięki modernizacji drogi, podróżowanie między Żywcem, Kobiernicami, Międzybrodziem Żywieckim oraz innymi miejscowościami stanie się znacznie łatwiejsze i bezpieczniejsze. Nowoczesne rozwiązania w zakresie odwodnienia i oświetlenia poprawią komfort i bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych. Co więcej, przebudowa tej ważnej drogi ma duże znaczenie dla turystyki w regionie, gdyż poprawi dostępność do popularnych miejsc wypoczynkowych, takich jak jeziora w Międzybrodziu Bialskim i Tresnej, a także umożliwi łatwiejszy dojazd do Żywca czy Krakowa.

Wyzwania inwestycyjne

Inwestycja była wyjątkowo wymagająca pod względem technicznym, ze względu na trudne warunki terenowe. Prace budowlane toczyły się w obszarze, gdzie występują aktywne osuwiska oraz strome zbocza. Zabezpieczenie korpusu drogowego i skarp wymagało zastosowania specjalistycznych rozwiązań, takich jak drenowanie stoków czy budowa murów oporowych opartych na układach palowych.

Szczegóły finansowe

Projekt, którego wartość wynosiła 278,9 milionów złotych, został dofinansowany przez Województwo Śląskie i przeprowadzony przez konsorcjum firm: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-PODBESKIDZIE” Sp. z o.o. Dwa etapy budowy przebiegały zgodnie z harmonogramem, mimo trudnych warunków terenowych i pogodowych, a zakończenie inwestycji jest oczekiwanym krokiem ku dalszemu rozwojowi infrastruktury w regionie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button