Zgubiłeś dowód? Zgłoś to przez internet
Zgubiłeś lub uszkodziłeś dowód osobisty? Dla swojego dobra zgłoś to jak najszybciej. By to zrobić, nie musisz iść do urzędu.
Śmierć prezydenta Gdańska i fala hejtu w internecie! Zobaczcie najnowsze TOP 5 SILESIA FLESZ
– Każdy, kto chce zgłosić przez Internet utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, musi mieć Profil Zaufany – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Dzięki niemu potwierdzi swoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć – dodaje.
Sprawdź, jak założyć Profil Zaufany.
Co dalej?
Po pierwsze, pamiętaj, że w zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego nikt nie może Cię wyręczyć. Musisz to zrobić osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych w ich imieniu formularz mogą złożyć odpowiednio – rodzic, opiekun prawny lub kurator.
A teraz po kolei:
- Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
- Zaloguj się na swój Profil Zaufany.
- Wybierz, co chcesz zgłosić — utratę lub uszkodzenie dowodu. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu — wybierz sposób, w jaki dostarczysz go do urzędu.
- Nie musisz wybierać urzędu, który przyjmie twój wniosek. System wyświetli adresata (urząd, który wydał twój dowód).
- Odpowiedz, czy i w jaki sposób chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu.
- Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie.
- Wyślij zgłoszenie. Wyświetli się komunikat, że zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
- Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu — zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.
Dobra wiadomość: usługa jest w pełni bezpłatna.
Ważne
Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni Twój dowód osobisty. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez internet. Zatrzymaj zaświadczenie — może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
O czym jeszcze pamiętać?
Jeżeli twój dowód zaginął lub ktoś ci go ukradł — zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.
Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.
Jeżeli podejrzewasz, że Twój dowód został skradziony zawiadom również policję.
Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji