Katowice: Trwają przygotowania do sezonu rowerowego. Będzie 75 stacji rowerów miejskich
W Katowicach trwają intensywne prace przygotowawcze do rozpoczęcia nowego sezonu rowerowego. Utworzenie systemu wypożyczalni rowerów miejskich, podobnie jak w latach ubiegłych, zostało powierzone PKM Katowice.
TOP 5 SILESIA FLESZ: Jak się patynuje buty po śląsku i dlaczego prowadzący ma twarz jak Multipla? 😉
Sieć wypożyczalni rowerów w Katowicach dynamicznie się rozrasta. Zadebiutowała w 2015 roku, gdy testowano trzy wypożyczalnie. Rok później było ich już 11, a w 2017 roku – 35. W zeszłym roku Katowice miały największy i najdłużej działający system rowerów miejskich w regionie składający się z 54 stacji i 450 rowerów. Na rok 2019 zaplanowano kolejną rozbudowę systemu aż do 75 stacji.
– Katowice to miasto z każdym rokiem coraz bardziej przyjazne rowerzystom. Inwestujemy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury rowerowej, której istotną częścią jest sieć wypożyczalni rowerów miejskich, która w Katowicach cały czas rośnie i jest największa w całym województwie. W tym roku mieszkańcy będą mogli korzystać z 75 stacji. To nie jest nasze ostatnie słowo, gdyż docelowo w Katowicach, zgodnie z moimi zapowiedziami, w kolejnych latach będzie działało łącznie aż 150 stacji. Podjąłem także decyzję, by system funkcjonował od początku kwietnia do końca października, kiedy cieszy się największą popularnością – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – W Katowicach, w systemie Nextbike, zarejestrowanych jest już 41 tysięcy mieszkańców, którzy łącznie wypożyczyli w zeszłym roku rowery ponad 200 tysięcy razy. To pokazuje, że sprawdza się nasza strategia ukierunkowana na wykorzystywanie jednośladów zarówno w celu rekreacyjnym, jak i transportowym – dodaje prezydent.
GDZIE POWSTANĄ NOWE STACJE?
Sieć 54 stacji rowerów miejskich będzie dla mieszkańców dostępna od początku kwietnia. – Ze względu na techniczne możliwości operatora sieci zdecydowaliśmy się na rozwój systemu w trakcie sezonu. Przed nami dwie rozbudowy – w czerwcu o 12 stacji realizowanych w ramach budżetu obywatelskiego i w lipcu o dziewięć dodatkowych stacji realizowanych z inicjatywy prezydenta. Dodatkowo po analizie statystyk oraz infrastruktury rowerowej zdecydowaliśmy się na zmianę lokalizacji czterech stacji – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu i dodaje, że przeniesione zostają stacje Ligota PKP na teren Centrum Przesiadkowego Ligota, Nikiszowiec Św. Anny-Szopienicka na Nikiszowiec Szyb Wilson, Nikiszowiec Jantor na Skwer Zillmannów oraz Osiedle Ptasie Drozdów na Osiedle Ptasie Słowików.
Pierwsza rozbudowa systemu czeka nas 1 czerwca – gdy zainstalowanych zostanie 12 kolejnych stacji, które zostały wybrane głosami mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego, m. in. na Osiedlu Paderewskiego, Dębie, Józefowcu, Brynowie, Burowcu i Zarzeczu. Kolejna rozbudowa zaplanowana jest na 1 lipca – wtedy pojawi się 9 dodatkowych stacji, m.in. przy Francuskiej 70, gdzie znajduje się filia urzędu miasta, a także w lokalizacjach wskazanych przez mieszkańców podczas spotkań z prezydentem Katowic, tj. na placach Hlonda, Miarki i Grunwaldzkim, a także w Piotrowicach, Podlesiu, Panewnikach, Załężu i Dąbrówce Malej. Warto dodać, że w Katowicach funkcjonuje kilkanaście stacji sponsorskich – tj. takich, za które płacą firmy lub uczelnie z Katowic.
– Wspólnie pokazujemy, że współpraca miasta Katowice z biznesem, uczelniami czy centrami handlowymi ma wymierny efekt dla naszych mieszkańców. Sponsorskie stacje rowerowe znacząco podnoszą możliwości mieszkańców Katowic w zakresie podróżowania po mieście i pokazują, że społeczna odpowiedzialność biznesu i placówek naukowych sprawdza się u nas w praktyce – podkreśla Marcin Krupa. Obecnie trwają rozmowy i ostatnie ustalenia dotyczące ostatecznej liczby stacji sponsorskich, które będą działały w tym roku.
W nadchodzącym sezonie wraz ze zwiększeniem ilości stacji zwiększa się także ilość rowerów – do ponad 600. Do dyspozycji mieszkańców ponownie będą rowery cargo, które służą do przewozu załadunku do 100 kg lub czworo małych dzieci. Ich ilość zostaje zwiększona dwukrotnie, co oznacza, że będzie ich 20. Dodatkowo powiększona ponownie zostanie stacja na Rynku, z której mieszkańcy w ubiegłych latach najczęściej wypożyczali rowery.
Na realizację systemu miasto Katowice chce przeznaczyć ponad 2 mln złotych. W ramach tej kwoty operator uruchomi dotychczasowe stacje, zamontuje kolejne, a także będzie odpowiedzialny za serwis systemu przez cały okres jego działania, tj. od 1 kwietnia do 1 listopada.
NOWE LOKALIZACJE STACJI i NOWE STACJE
Stacje rowerowe z lat poprzednich przenoszone:
1. Ligota PKP -Ligota Centrum Przesiadkowe
2. Nikiszowiec Św. Anny-Szopienicka – Nikiszowiec Szyb Wilson
3. Nikiszowiec Jantor – Nikiszowiec Skwer Zillmanów
4. Osiedle Ptasie Drozdów – Osiedle Ptasie Słowików
Nowe stacje rowerowe miejskie w ramach budżetu obywatelskiego
1. Załęska Hałda – ul. Załęska Hałda
2. Ligota – Grzyśki Biblioteka
3. Brynów – Kossak Szczuckiej-Rolna
4. Osiedle Paderewskiego – Paderewskiego-Sikorskiego
5. Osiedle Paderewskiego – Paderewskiego-Szeptyckiego
6. Osiedle Paderewskiego – Graniczna Targowisko
7. Dąb – Dąb Kościół
8. Dąb – Dębowa-Skwer Pająka
9. Józefowiec – Szczecińska-Nowowiejska
10. Józefowiec – Bytomska-Józefowska
11. Burowiec – Korczaka-Andersa
12. Zarzecze – Grota Roweckiego-Stellera
Nowe stacje rowerowe miejskie realizowane z inicjatywy prezydenta
1. Osiedle Paderewskiego – Urząd Miasta Francuska 70
2. Załęże – Bracka-Gliwicka
3. Piotrowice – Bukszpanowa-Tunelowa
4. Podlesie – Uniczowska PKP
5. Centrum – Plac Hlonda
6. Centrum – Plac Miarki
7. Centrum – Plac Grunwaldzki
8. Panewniki – Panewnicka SP 9
9. Dąbrówka Mała – Techników
źr. UM Katowice