Najważniejsze działania i rozwiązania. Ministerstwo rozwoju podsumowało rok 2020
Tarcza Antykryzysowa, Tarcza Branżowa, Polski Bon Turystyczny, ochrona miejsc pracy, Mały ZUS Plus dla przedsiębiorców czy też pakiet mieszkaniowy – to m.in. właśnie na tych działaniach i projektach koncentrowały się prace Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii w 2020 roku. Głównym celem w dobie pandemii Covid-19 i związanym z nią kryzysem było konieczne wsparcie udzielane pracownikom i pracodawcom.
Sensacja w najlepszym gatunku! DETEKTYW COLUMBO w TVS!
Tarcza Antykryzysowa
Od marca 2020 r., czyli od początku pandemii Covid-19 w Polsce jesteśmy w stałym dialogu z przedsiębiorcami. Dla wielu z nich przygotowaliśmy szereg instrumentów wsparcia – czytamy na stronie ministerstwa. Pakiet rozwiązań ogłoszony przez rząd, który ma ochronić polskie państwo i obywateli przed kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa, przyjął formę i nazwę Tarczy Antykryzysowej. Dzięki niej dotychczas do przedsiębiorców trafiło już ponad 172 mld zł. W tym:
- 33% środków trafiło do branży związanej z handlem,
- 24% do branży przemysłowej,
- 15% do branży budowlanej.
Tarcza Finansowa PFR
We współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju przygotowaliśmy Tarczę Finansową, która jest jednym z najważniejszych elementów walki ze skutkami gospodarczymi pandemii COVID-19 w Polsce. Spośród wielu dostępnych rozwiązań to właśnie bezpośrednie wsparcie finansowe dla przedsiębiorców stanowi fundament programów pomocowych rządu – czytamy.
Wartość programu to ok. 100 mld zł pozyskanych na warunkach rynkowych poprzez emisję obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. Już w kwietniu br. pierwsze wypłaty w ramach Tarczy PFR trafiły do przedsiębiorców dotkniętych negatywnymi skutkami gospodarczymi pandemii COVID-19. Do dzisiaj z pomocy skorzystało blisko 347 tys. przedsiębiorców zatrudniających ok. 3,2 mln pracowników. Najważniejszy cel działań osłonowych – ochrona miejsc pracy, został osiągnięty dzięki współpracy PFR i MRPiT (wówczas MR). Potwierdza to stosunkowo niski poziom bezrobocia i wyższa aktywność zawodowa (niż w 2019 r.). System obsługujący ten program realizował wypłaty niemal natychmiast po złożeniu wniosku, przekazując do polskich przedsiębiorców pomoc o wartości prawie 61 mld zł. Obecnie przygotowywane są kolejne wypłaty oraz następna odsłona programu – wsparcie dla przedsiębiorców ze szczególnie poszkodowanych branż, czyli Tarcza Finansowa PFR 2.0.
Tarcza Branżowa
Uchwalona przez parlament 9 grudnia br. tzw. Tarcza Branżowa to pakiet pomocowy dla blisko 40 branż najbardziej obecnie poszkodowanych skutkami pandemii koronawirusa. Jeśli będzie to konieczne, rząd będzie mógł podjąć decyzję o przedłużeniu wsparcia dla przedsiębiorców. Możliwe będzie też poszerzenie pomocy o kolejne branże.
Główne rozwiązania pomocowe z Tarczy Branżowej to:
- zwolnienie z ZUS – zwolnienie z obowiązku opłacania należnych składek za okres od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 30 listopada 2020 r., z możliwością przedłużenia na kolejne miesiące i o kolejne branże,
- jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe – dla osób, które na dzień 30 września 2020 r. prowadziły jeden z określonych rodzajów działalności, z możliwością przedłużenia na kolejne miesiące i o kolejne branże,
- dotacja dla mikro i małych przedsiębiorstw – wysokość wsparcia wyniesie do 5 tys. zł,
- dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w kwocie 2 tys. zł przez 3 miesiące,
- zawieszenie opłaty targowej w 2021 r. – przedsiębiorcy na tym rozwiązaniu zaoszczędzą łącznie kwotę 139 mln zł; ustawa przewiduje dla gmin rekompensatę, ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r.
Od 19 grudnia, czyli od momentu kiedy zaczęły obowiązywać przepisy zawarte w Tarczy Branżowej, do końca grudnia 2020 r.:
- wnioski o dotację do 5 tys. zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej złożyło 40 tys. 141 przedsiębiorców,
- wnioski w sprawie otrzymania 2 tys. zł dopłaty do wynagrodzeń złożyło 5 tys. 534 przedsiębiorców.
Z naszych szacunków wynika, że z tej bezzwrotnej formy pomocy może skorzystać ok. 240 tys. przedsiębiorców. Łącznie przeznaczyliśmy na oba instrumenty ponad 3 mld zł w ujęciu miesięcznym – czytamy.
Ochrona miejsc pracy
Przygotowaliśmy pakiet specjalnych rozwiązań prawnych adresowanych do przedsiębiorców i pracowników, którzy odczuwają negatywne skutki ekonomiczne spowodowane pandemią Covid-19 – czytamy. Wojewódzkie urzędy pracy przyznały już dofinansowanie na kwotę 11,9 mld zł, a powiatowe urzędy pracy przekazały wsparcie na kwotę 15,5 mld zł. To daje w sumie 27,4 mld zł, które zostały przeznaczone na ochronę ok. 6,5 mln miejsc pracy.
W ramach instrumentów Tarczy Antykryzysowej do połowy grudnia br.:
- 1,7 mln miejsc pracy objętych przestojem ekonomicznym i obniżonym wymiarem czasu pracy wsparto dofinansowaniem ze środków FGŚP na kwotę 6,8 mld zł;
- 1,2 mln miejsc pracy ochroniono dzięki wsparciu z FGŚP w ramach świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy na kwotę ponad 5,1 mld zł;
- 1,9 mln mikroprzedsiębiorcom przyznano pożyczki na kwotę 9,3 mld zł;
- 1,4 mln pracowników otrzymało pomoc w ramach dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników na kwotę 4,5 mld zł;
- 0,3 mln samozatrudnionych otrzymało dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej na kwotę 1,7 mld zł.
Polski Bon Turystyczny
Program ruszył 1 sierpnia 2020 r. i będzie trwał do 31 marca 2022 r. Spodziewane wsparcie dla branży turystycznej dzięki temu narzędziu wyniesie ponad 3,5 mld zł. Ma z niego skorzystać ok. 6,5 mln dzieci w całej Polsce. Do 31 grudnia br. przyznano już 1,1 mln bonów o łącznej wartości 971 mln zł. Zarejestrowano 324 tys. płatności przy użyciu bonu na łączną wartość 238 mln zł, a także ponad 18 tys. podmiotów gospodarczych, u których można ich dokonywać.
Bon Turystyczny to pomoc skierowana zarówno do polskich rodzin, jak i do polskiej turystyki, która szczególnie mocno odczuła skutki pandemii. Na wprowadzeniu Bonu korzystają przedsiębiorstwa turystyczne, które mają w swojej ofercie produkty (usługi, pakiety usług), adresowane do tej grupy odbiorców. Bon ma zwiększyć poziom aktywności turystycznej społeczeństwa, a także wpłynąć na zmianę sposobu spędzania wolnego czasu.
Mały ZUS Plus
Mały ZUS Plus to bardzo korzystne rozwiązanie zwłaszcza dla najmniejszych firm, nieosiągających dużych przychodów. Z ulgi mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przez co najmniej 60 dni w roku (w sytuacji gdy działalność nie była prowadzona przez cały rok, limit przychodów jest proporcjonalny do czasu jej prowadzenia).
To dobrowolne rozwiązanie umożliwiające opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne, uzależnionych od wysokości uzyskanego rok wcześniej dochodu. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, których przychód za 2020 r. nie przekroczy 120 tys. zł, będą mogli jeszcze przez cały styczeń 2021 r. składać deklaracje w sprawie opłacania Małego ZUS-u Plus.
W 2020 r. z tego rozwiązania skorzystało już ponad 280 tys. firm. Szacuje się, że w ten sposób w przyszłym roku przedsiębiorcy będą mogli zaoszczędzić ponad 1 mld zł.
Pakiet mieszkaniowy
Komplet rozwiązań wspierających rozwój mieszkalnictwa. Obejmuje także zmiany z zakresu Prawa budowlanego, które umożliwią cyfryzację wielu procedur. Impuls rozwojowy dla gospodarki, w którą uderzyła pandemia COVID-19.
Udogodnienia, jakie zostaną wprowadzone w ramach Pakietu mieszkaniowego, to m.in.:
Dodatki do dodatków mieszkaniowych:
- dopłaty będą mogli otrzymać najemcy i podnajemcy lokali mieszkalnych,
- dopłaty wyniosą maksymalnie 1.500 zł miesięcznie (75% czynszu) i będą wypłacane przez 6 miesięcy,
- wnioski będzie można składać nie później niż do 31 marca 2021 r. finansowane ze środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Społeczne Budownictwo Czynszowe:
- wyższe granty z Funduszu Dopłat dla gmin na partycypację w budowie z SIM/TBS z 20% na 35%,
- premie remontowe na budynki SIM/TBS starsze niż 20 lat,
- wsparcie gmin w zakładaniu SIM/TBS; nowy Rządowy Fundusz Rozwoju Mieszkalnictwa.
Budownictwo Komunalne:
- podwyższenie wysokości finansowego wsparcia (kz 35%-55% do 50%-80%),
- zwiększenie nakładów na remonty istniejącego zasobu budynków komunalnych, które ze względu na stan techniczny nie są użytkowane,
- finansowanie powierzchni wspólnych dla seniorów.
Książeczki mieszkaniowe:
- dodanie nowych tytułów wydatkowych umożliwiających uzyskanie premii gwarancyjnej (np. na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, opłatę za użytkownie wieczyste),
- wprowadzenie mechanizmu zarejestrowania książeczki mieszkaniowej w banku prowadzącym obsługę rachunku w celu dalszych działań pozwalających w przyszłości określić zamknięte ramy czasowe ponoszenia wydatków budżetowych z tytułu refundacji premii gwarancyjnych.
Możliwość załatwienia niektórych kategorii spraw z zakresu prawa budowlanego przez internet:
- wniosku o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
- zgłoszenia robót budowlanych (niewymagających dołączenia projektów),
- wniosku o pozwolenie na rozbiórkę, zgłoszenia rozbiórki.
Cyfryzacja usług administracji dla przedsiębiorców
Naszym celem jest również popularyzacja serwisów internetowych dla przedsiębiorców i zachęcenie do realizowania usług administracyjnych drogą elektroniczną. Zarządzamy rejestrem CEIDG oraz stroną internetową biznes.gov.pl – czytamy.
Poniższe dane najlepiej obrazują nasze dotychczasowe osiągnięcia:
- w porównaniu do poprzedniego roku liczba odsłon strony biznes.gov.pl wzrosła o 68,6%; (46,8 mln w 2020 r. w porównaniu do 27,8 mln w 2019 r.),
- w 2020 r. do CEIDG wpłynęło 557,6 tys. wniosków dot. zmiany danych, które zostały złożone metodą online. W stosunku do roku ubiegłego to wzrost o niespełna 52%. Jednocześnie udział wniosków online w tej kategorii wynosi 47% w porównaniu do 28% w 2019 r.),
- do rejestru CEIDG wpłynęło 75 tys. wniosków dot. założenia działalności gospodarczej, które zostały złożone metodą online. To jest o 77% wniosków więcej (42,3 tys.) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Jednocześnie udział wniosków elektronicznych w tej kategorii wzrósł z 14% (średnio) do 30% średnio w roku bieżącym,
- usługi online biznes.gov.pl: wpłynęło 338 tys. wniosków, które zostały złożone do urzędów online za pośrednictwem portalu. W stosunku do ubiegłego roku jest to wzrost o niespełna 300% (85 tys.). Wśród usług cieszących się największą popularnością są:
- niezaleganie w podatkach US,
- zmiana danych firmy w CEIDG,
- usługi podatkowe.
Przy względnie podobnej liczbie wniosków dotyczących rejestracji działalności gospodarczych w Polsce, w ciągu ostatnich 8 lat obserwuje się znaczną i utrzymującą trend zmianę w wykorzystaniu kanału elektronicznego do rejestracji firm. W 2012 r. zaledwie 2% nowych działalności rejestrowało się metodą online, w 2020 r. uczyniła tak więcej niż co trzecia działalność gospodarcza. Natomiast w okresie wiosennego lockdownu było to ponad 60% wniosków. To pokazuje, że rejestr CEIDG jak również cała infrastruktura internetowa sprawnie funkcjonuje w trybie online, bez konieczności wizyty przedsiębiorców w urzędzie.
Tychy: Złodzieje weszli przez dziurę w dachu do Biedronki! [ZDJĘCIA]
Nauczyciele będą przetestowani na obecność SARS-CoV-2 przed powrotem do szkoły
Brexit stał się faktem. Jakie zmiany w ruchu pasażerskim i towarowym?
źr. MRPiT