Nowe azyle dla pieszych w Tychach. Są, m.in. na Bocznej i Bibliotecznej
Na tyskich drogach powstały nowe azyle dla pieszych, progi zwalniające i wyniesione przejścia. Wszystko po to, by ochronić najbardziej narażonych uczestników ruchu – pieszych. Zmiany są wprowadzane po obserwacji i analizie mapy wypadkowości w mieście oraz na wniosek mieszkańców.
Na jesienne wieczory najlepszy kryminał!!! Serial COLUMBO w TVS!
Azyle, progi i wyniesione przejścia
– Azyle drogowe stanowią bufor dla pieszych, dzięki któremu mogą oni przejść przez ulicę „na dwa razy” z możliwością bezpiecznego zatrzymania się na środku. Ponadto uspakajają ruch w rejonie przejścia i uniemożliwiają wyprzedzanie czy niebezpieczne sytuacje na drodze – mówi Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – Azyle wpływają również na zredukowanie prędkości pojazdów poprzez optyczne zawężenie pola jazdy, zmniejszenie szerokości pasów ruchu oraz odgięcie torów jazdy.
W tym roku nowe azyle zastosowano na ul. Bocznej, Bibliotecznej i Cienistej. Dodatkowo na ul. Zgody zastosowano progi zwalniające. Są one także na ul. Hierowskiego, gdzie dodatkowo wybudowano wyniesione przejście dla pieszych. Wyniesione przejścia są także na ul. Jedności – łącznie powstało ich 5. Natomiast na ul. Darwina zastosowano tak zwane esowanie jezdni.
Esowanie jezdni
– Na ulicy Karola Darwina obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, którego prawie nikt nie przestrzega, a ten zaledwie 300-metrowy odcinek przecięty jest sześcioma przejściami dla pieszych. Łączą one osiedlowe ciągi piesze, które w dużej mierze służą dzieciom dotrzeć do zlokalizowanych w okolicy szkół, przedszkoli, placów zabaw – tłumaczy Michał Lorbiecki, tyski oficer pieszy – Bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu jest tutaj kluczowe. W reakcji na niebezpieczne zdarzenia, jakie miały miejsce na tej ulicy (m.in. czerwcowe uderzenie samochodem 9-letniego chłopca) wdrażamy znane w Europie esowanie jezdni. Sprawdza się ono najlepiej na ulicach osiedlowych, na których jest duża liczba miejsc parkingowych. Podobnie jest w przypadku ulicy Darwina, przy czym zza samochodów (nieraz ciężarowych) nie widać pieszych, a zwłaszcza dzieci.
Zmiana organizacji ruchu na ul. Darwina ma na celu spowolnienie ruchu pojazdów, poprzez zwężenie pasów ruchu oraz narzucenie kierowcom jazdy slalomem. Jednocześnie skrócona zostanie droga przejścia pieszego, a ten będzie lepiej widoczny dzięki możliwości zbliżenia się do nowej krawędzi jezdni.
– Odsuwamy samochody od krawędzi jezdni, dzięki temu poprawiamy trójkąt widoczności pieszego. Łuki na jezdni oraz progi zwalniające dodatkowo wymuszają zwolnienie pojazdu do prędkości 30km/h. Zmiana powinna ułatwić także wyjazd z miejsc parkingowych, poprzez zapewnienie dłuższego pola do manewrowania – mówi A.Kruczek.
By było bezpieczniej
W ostatnich latach działania Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów koncentrowały się przede wszystkim na ochronie pieszego. Na tym nie koniec.
– Nadal będziemy prowadzić politykę polegającą na uspokojeniu ruchu na głównych ciągach komunikacyjnych, budować azyle dla pieszych i drobniejsze rzeczy poprawiające widoczność w osiedlach, w rejonie skrzyżowań, wyjazdów z dróg czy z przejść dla pieszych. To absolutny priorytet – zapewnia dyrektor Kruczek.
Ile gminy z woj.śląskiego stracą na Polskim Ładzie? Częstochowa nawet ćwierć miliarda!
Wybuch gazu w Koziegłowach. Dokładne okoliczności wciąż nie są znane
Dzieci tak samo warto badać pod kątem raka jak i dorosłych! Fundacja Iskierka rusza z akcją badań
źr. UM Tychy