Bytom walczy z reklamami w mieście. Jest projekt uchwały reklamowej
Wielkoformatowe reklamy zasłaniające niejednokrotnie elewacje bytomskich kamienic, różnej wielkości szyldy czy tablice reklamowe na elewacji tego samego budynku, a także ich nadmiar w jednym miejscu. To wkrótce się zmieni. Zakończyły się prace nad projektem tzw. uchwały reklamowej w Bytomiu.
Jej celem jest nie tylko wprowadzenie ładu przestrzennego w mieście, ale umożliwienie przedsiębiorcom dotarcia z informacją do klientów. Z projektem uchwały od 7 czerwca będzie mógł zapoznać się każdy mieszkaniec naszego miasta, a dodatkowo zaplanowane zostały spotkania z mieszkańcami oraz bytomskimi przedsiębiorcami, w trakcie których przedstawione zostaną nowe zasady, jakie miasto wprowadzi jeszcze w tym roku.
– Zakończyliśmy prace nad projektem uchwały w sprawie ustalania zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Bytomiu. Warto podkreślić, że ze względu na to, że procedura była dość skomplikowana, bo zbliżona do planów zagospodarowania przestrzennego, wymagała wielu uzgodnień, m.in. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Okres prac nad projektem uchwały przypadł na czas pandemii koronawirusa, dlatego realizacja zadania trwała kilkanaście miesięcy – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. – O konieczności wprowadzenia zmian i regulacji w miejskiej przestrzeni, które zaproponowaliśmy w projekcie uchwały, mówili mieszkańcy zarówno podczas spotkań w dzielnicach, jak również konsultacji społecznych, zwracając uwagę nie tylko na nadmiar reklam, zbyt duże wymiary i nagromadzenie nośników w jednym miejscu – dodaje prezydent Mariusz Wołosz.
Projekt uchwały poprzedziły konsultacje, spotkania i badania ankietowe wśród mieszkańców
W trakcie prac nad projektem tzw. uchwały reklamowej dla mieszkańców i bytomskich przedsiębiorców zorganizowane zostały konsultacje społeczne, spotkania w terenie oraz badania ankietowe. Bytomianie odpowiadali między innymi na pytania dotyczące: liczby reklam w przestrzeni miejskiej, zmian w prawie, które umożliwią zasady umieszczania reklam, rodzajów i wielkości reklam, a także dostosowania małej architektury do otaczającego ją miejsca.
Mieszkańcy najbardziej zwracali uwagę w ankietach na nadmiar reklam w jednym miejscu, ich zbyt dużą ilość i wielkość, jak również konieczność wprowadzenia zmian prawnych regulujących liczbę, lokalizację czy rodzaj reklam na budynkach i innych obiektach. Ponadto mieszkańcy wskazywali, że kawiarenki letnie powinny być dostosowane do miejsc, w których się znajdują, jak również proponowali, aby regulacjami prawnymi objąć także małą architekturę i meble miejskie.
Warto również dodać, że oprócz ankiet odbyły się w naszym mieście dwa spacery badawcze – pierwszy po Rynku oraz ulicą Gliwicką, Dworcową i pl. Wolskiego, zaś drugi ul. Jainty i Wrocławską. Uczestnicy spacerów wskazywali na poszczególnych reklamach, szyldach czy tablicach, jakie powinny zostać wprowadzone zmiany, a także jaki wpływ mają one na estetykę budynków, zwłaszcza tych zabytkowych na ul. Gliwickiej, Jainty, Dworcowej, a przede wszystkim na bytomskim Rynku.
– Badania ankietowe i spacery badawcze były elementem prac nad uchwałą reklamową, a wszystkie zgłoszone uwagi, sugestie oraz propozycje mieszkańców i przedsiębiorców poddane zostały analizie i ujęte w specjalnym raporcie, na podstawie którego powstały poszczególne zapisy w uchwale reklamowej – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Jakie zmiany wprowadza uchwała reklamowa?
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w projekcie uchwały reklamowej miasto został podzielone na trzy strefy: wrażliwą /Śródmieście oraz najbardziej cenne zabytkowo obszary miasta/, przyrodniczą /tereny zielony w Bytomiu/ oraz komercyjną /pozostałe rejony miasta/. Wprowadzone w nich zostały różne ograniczenia w zależności od obiektów reklamowych, jakie będą się tam znajdowały oraz lokalizacji.
Odnośnie ogródków gastronomicznych, we wszystkich strefach wprowadzono stosowanie ujednoliconej, określonej w uchwale kolorystyki i materiałów, jednolitego wystroju ogródków gastronomicznych w ramach jednej kawiarenki, a także ograniczenia ilościowe i jakościowe wyposażenia ogródków gastronomicznych. Podobne zmiany wprowadzono również w przypadku małej architektury i ogrodzeń, uwzględniając jednak przebieg ciągów komunikacji pieszej, rowerowej oraz dróg pożarowych.
Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwała reklamowa dotyczą jednak szyldów i reklam niebędących szyldami. W tym przypadku uchwała wyraźnie rozgranicza możliwości stosowania reklam w strefie wrażliwej i przyrodniczej oraz komercyjnej. Tym samym w strefie wrażliwej i przyrodniczej nie tylko określono dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach, ale przed wszystkim ograniczono lokalizację szyldów do kondygnacji parteru lub strefy wejściowej do budynku. Istotną i ważną kwestią, jaką zapisano w projekcie uchwały jest dopuszczenie możliwości umieszczenia szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach.
Z kolei w strefie komercyjnej wprowadzono identyczne zapisy, jak w przypadku strefy wrażliwej i przyrodniczej, rozszerzając ją jednak poprzez dopuszczenie dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwości stosowania szyldów o większym formacie niż dopuszczone w strefie wrażliwej, lokalizowanie pylonów, totemów i masztów flagowych, a także dopuszczenia istniejących pylonów i totemów o wymiarach przekraczających maksymalne wymiary określone w uchwale.
Ważne zmiany zaszły również w stosunku do reklam niebędących szyldami. Tutaj również w projekcie uchwały nastąpiło rozgraniczenie na strefy – wprowadzono w strefie wrażliwej i przyrodniczej nie tylko ograniczenia związane z wymiarami reklam i miejsc lokalizacji na budynkach, ale przede wszystkim zakaz reklam na budynkach pod ochroną konserwatorską w Śródmieściu, reklamy wolnostojące wyłącznie w formie citylightów oraz dopuszczenie pylonów na stacjach benzynowych.
W strefie komercyjnej oprócz podobnych zapisów, jak w strefach wrażliwej i przyrodniczej, dopuszczono dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwość stosowania reklam na tych budynkach, a także ulokowanie pylonów, totemów i masztów flagowych. Warto dodać, że w projekcie uchwały znajduje się także zapis dopuszczający lokalizację billboardów wolnostojących przy ograniczeniu ich powierzchni ekspozycyjnej i wysokości oraz określeniu odstępów miedzy billboardami.
Zmiany nie od razu. Będą okresy karencji
Wprowadzone w projekcie uchwały reklamowej zmiany nie od razu wejdą w życie. Aby umożliwić dokonanie niezbędnych zmian i dostosowanie reklam do nowej uchwały, zarówno dla osób fizycznych, jak również przedsiębiorców wprowadzono okres karencji, który wynosi w przypadku siatek i banerów reklamowych – 12 miesięcy na dostosowanie się do nowych zapisów uchwały, szyldów – 3 lata, zaś w przypadku pozostałych tablic reklamowych i urządzeń – 5 lat od daty wejścia w życie uchwały reklamowej.
Źródło: UM Bytom